Instagram dla eCommerce

Instagram – można go kochać, albo nienawidzić, ale jedno jest pewne – trzeba brać go pod uwagę w strategii marketingowej swojego eCommerce, zwłaszcza jeżeli działasz w branży sportowej, fashion lub FMCG . Obecnie medium to posiada przeszło 700 milionów aktywnych użytkowników, a ich liczba ciągle rośnie. Instagram jest aż 60 razy bardziej angażujący niż Facebook, a jednak wciąż jego potęga nie zostaje należycie wykorzystana przez znaczną część sklepów internetowych. Nasz artykuł pomoże Ci wprawić się w sztukę komunikacji za pomocą zdjęć i grafik, którą pokochali konsumenci na całym świecie.

1) Instagram dla sklepu internetowego – podstawy

Założenie profilu na Instagramie jest banalnie proste. Wystarczy podać swój adres e-mail lub numer telefonu, imię i nazwisko, wybrać nazwę użytkownika i hasło. Warto zmienić również ustawienia profilu z prywatnego na firmowe – uzyskasz dzięki temu dostęp do ważnych z Twojej perspektywy funkcjonalności m.in. do statystyk. Konto gotowe? Świetnie – przejdźmy teraz przez kolejne etapy profesjonalizacji Twojego profilu.

 

logowanie instagram PrestaShop

Źródło: www.instagram.com

  • Zdjęcie profilowe

Pierwszym krokiem jest wybór zdjęcia profilowego. Musi ono robić dobre pierwsze wrażenie i automatycznie przywodzić na myśl nasz sklep internetowy. Ponieważ najprostsze rozwiązania bywają często najlepsze, dobrą praktyką jest wykorzystanie w tym celu swojego logo (rozmiar 110x110px). Alternatywą może być pokazanie produktu albo wizerunku właściciela, jednak jest to opcja ryzykowna, bo nie dajemy klientowi szansy na oswojenie się z poszczególnymi elementami naszej identyfikacji wizualnej.

  • Bio

Pod zdjęciem profilowym mamy na naszym koncie miejsce na opis (bio) i  link. Bio może liczyć maksymalnie 155 znaków. Powinno ono stanowić ogólny opis Twojej firmy, jednak skupiający się na kliencie i jego emocjach. Dobrą praktyką jest zakończenie go wezwaniem do działania. Wystarczy krótka fraza np. “Kup teraz” lub “Przejdź do sklepu”, żeby zachęcić użytkownika do reakcji i przejścia na stronę Twojego eCommerce. Link nie musi kierować na stronę główną, ale z powodzeniem możesz podlinkować konkretną sekcję np. wyprzedaż, produkt albo ciekawy post na blogu. Link przydaje się też gdy udostępniając zdjęcie informujące o promocji dodajesz w opisie frazę: “link w bio” i tym samym ułatwiasz klientowi znalezienie przecenionego produktu.

 

Instagram eCommerce BIO
Instagram marki Taiwan Gun, obsługiwanej przez agencję More Bananas
  •  Strategia

Zanim wpadniesz w artystyczny szał wymyślając angażujący content, musisz opracować odpowiednią strategię. Odpowiedz sobie na pytanie co chcesz osiągnąć. Działaj zgodnie z metodą SMART. Następnie zastanów się kto znajduje się w Twojej grupie docelowej. Przydatne w tej analizie jest stworzenie buyer persony, która będzie potencjalnym klientem Twojego sklepu internetowego. Na jej przykładzie będziesz mógł przeanalizować jakie pragnienia i potrzeby posiada osoba zainteresowana Twoim produktem, a także jaki jest najlepszy sposób, żeby ją do siebie przyciągnąć. To raczej kobieta, czy mężczyzna? W jakim wieku? Gdzie mieszka? Czym się interesuje? Jaki cel chce zrealizować wchodząc w interakcję z Twoją marką? To tylko niektóre pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć tworząc personę klienta. Na tej podstawie będziesz mógł przejść do kolejnego, ważnego etapu, czyli zastanowić się w jaki sposób chcesz się z nim komunikować.

2) Zapoznaj się z algorytmem Instagrama dla dobra Twojego sklepu internetowego.

 

Wiedząc już w jaki sposób funkcjonuje system wyświetlania zdjęć na Instagramie, zastanówmy się, jakie czynniki wpływają na ostateczny sukces komunikacji naszego sklepu internetowego w tym medium.

  • Regularność postowania

Najważniejszą rzeczą jest posiadanie dobrego contentu, a także regularność jego dystrybucji. Właśnie, dlatego już na początku powinieneś stworzyć plan według którego będziesz publikować treści. Jeżeli Twoje posty będą nieregularne, a content chaotyczny i pozbawiony przemyślanej strategii to osiągniesz cel odwrotny do zamierzonego.

  • Strona wizualna Instagrama dla eCommerce

Instagram opiera się na komunikacji wizualnej dlatego musisz zadbać o dobrej jakości zdjęcia i filmy. Nie musisz od razu zatrudniać grafika czy fotografa, ale staraj się nie wykorzystywać darmowych źródeł zdjęć, które najczęściej źle wyglądają na Instagramie. W dodatku są wykorzystywane przez wiele innych marek, co pozbawia Cię oryginalności. Godnym polecenia rozwiązaniem jest korzystanie z programów graficznych online tj. Canva, Pixlr czy Photoshop Express. Dzięki nim możesz stworzyć grafiki i obrobić swoje zdjęcia. Wykonanie dobrej jakości fotografii umożliwi Ci lustrzanka albo smartfon z dobrym aparatem. Twój potencjalny klient przewijając newsfeed rzadko kiedy zatrzymuje się dłużej na konkretnym poście, dlatego ważne jest aby Twoja marka posiadała jednolitą, zwracającą uwagę identyfikację graficzną. Może być to Twoje logo, charakterystyczny kolor lub motyw graficzny. Dzięki temu użytkownik, który nawet nie przeanalizuje dogłębnie treści Twojego posta i tak będzie świadomy jakiej marki dane zdjęcie dotyczy.

  • Content

Wiesz już jak publikować, to teraz czas na informacje o tym, co publikować. Najgorsza na Instagramie jest monotonia, a przecież pomysłów na ciekawy content jest mnóstwo! Zdjęcia produktów, zdjęcia ukazujące je w działaniu, filmy jak powstają, backstage z sesji zdjęciowej -to tylko kilka przykładów. Najlepszą skarbnicą pomysłów jest sam Instagram. Scrollując możemy zauważyć setki dobrych pomysłów, które mogą zainspirować nas do stworzenia czegoś oryginalnego dla swojego sklepu internetowego.

  • Influencerzy w służbie eCommerce.

Dzięki Instagramowi nieznani nikomu ludzie z dnia na dzień stali się rozpoznawalni poprzez publikowanie zachwycających zdjęć. Dzięki temu zjawisku rozpowszechnił się influence marketing, który polega na współpracy marek z osobami, które zgromadziły znaczną liczbę zaangażowanych followersów. Takie partnerstwo może opierać się na różnych zasadach, jednak najczęściej jest to przekazanie darmowego produktu w zamian za promocję. To jeden z bardziej efektywnych sposobów promocji asortymentu Twojego eCommerce, ponieważ odbiorca utożsamia się z influencerem chętniej niż z (tradycyjnie rozumianym) celebrytą, a dzięki temu również z promowanym przez niego produktem.. Dla marek jest to bardzo opłacalna opcja, ponieważ mogą przeznaczyć mniej pieniędzy na reklamę osiągając jednocześnie porównywalny lub lepszy efekt. Dane pokazują, że 65% najbardziej efektywnych zdjęć na instagramie to zdjęcia produktów, a 29% to zdjęcia ambasadorów/influencerów. Influencerzy naprawdę mają siłę przebicia!

influence marketing

 

  • Konkursy i budowanie relacji z klientem

Konkursy na Instagramie, to rozwiązanie, które pozwoli Ci zwiększyć zaangażowanie aktualnych followersów oraz pozyskanie nowych. Co więcej, restrykcje dotyczące organizacji konkursów na tym portalu są znacznie mniejsze niż np. na Facebook’u. Wykorzystaj opcję “re-post”, wymyśl oryginalny hashtag, którym użytkownicy będą oznaczać swoje zdjęcia, zachęć do wykonywania zdjęć z Twoimi produktami – dzięki tym rozwiązaniom, pomysły na konkurs powinny pojawić się same. Dzięki temu rozpoznawalność Twojego sklepu internetowego na Instagramie wzrośnie!

  • Hashtagi

Komunikację na Instagramie ułatwiają hashtagi, które segregując content pozwalają dotrzeć użytkownikowi do poszukiwanej kategorii. Prowadząc konto sklepu internetowego musisz zadbać o to by hashtagi były związane tylko z tym, co sprzedajesz i do kogo chcesz dotrzeć. Czasami jeden hashtag może zmienić to w jakiej grupie docelowej algorytm wyświetli zdjęcie związane z Twoim sklepem internetowym. Większość specjalistów od komunikacji przez Instagram uważa, że najlepszy zasięg mają zdjęcia z 10-15 hashtagami – testuj, sprawdzaj, analizuj i ostatecznie wybierz te, które najlepiej sprawdzają się dla Twojego eCommerce.

  •  Czas

Czas publikacji jest jednym z czynników, który znacząco wpływa na zasięg zdjęcia. Kiedy warto udostępniać? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Badania przeważnie wskazują na to, że powinno się publikować rano – około 8:00-9:00 i wieczorem, ponieważ najchętniej scrollujemy newsfeed w drodze do pracy czy kładąc się spać. Za martwe godziny uważa się czas od 15 do 17, a także godziny pracy. Warto pamiętać, że tak naprawdę każdy biznes jest inny, ma inną grupę docelową, dlatego najlepszym sposobem jest analiza statystyk dostępnych na Instagramie. Publikując o różnych godzinach i w różne dni tygodnia zaczniemy dostrzegać pewne schematy, które pokażą nam kiedy nasze posty są najefektywniejsze.

Ciekawym faktem jest to, że algorytm bierze pod uwagę także czas wyświetlania posta. Oznacza to, że jeżeli użytkownik scrollując zatrzyma się na Twoim poście, algorytm uzna go za bardziej wartościowy. Warto więc tworzyć zdjęcia, które będą nieoczywiste i ciekawe. Przykładem może być kampania McDonalds, który połączył swoje produkty w nietypowy sposób z przedmiotami codziennego użytku. Stworzył tym samym zaskakujące kompozycje, które wywołały dużo pozytywnych reakcji.

Podsumowanie

Słowem zakończenia? Instagram jest super! :) Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – wysokie zasięgi, łatwość interakcji i budowania zaangażowania, do tego szybki przyrost followersów i w końcu…okazałe jak na social media convertion rate. Powiedzenie jednak, że przychodzi to wszystko z dnia na dzień, byłoby jawnym kłamstwem. Przygotuj strategię, a z robienia zdjęć produktów i wydarzeń z Twojej firmy uczyń mini-tradycję. Powyższy artykuł to oczywiście tylko wstęp do rozbudowanej sztuki “instagrama idealnego”, ale jesteśmy przekonani, że zastosowanie się do naszych wskazówek znacznie ułatwi Wam komunikację eCommerce na Instagramie.