Test 5 sekund UX

5 sekund. Wydaje się niewiele, prawda? Bo co można zrobić w tak krótkim czasie? Ponoć 5 sekund trwa stosunek płciowy leniwca, a wersja hybrydowa Lexusa LC500h rozpędza się w tym czasie do setki. Natomiast Ty w tak krótkim czasie możesz zbadać pierwsze wrażenie użytkowników odwiedzających Twój sklep internetowy i poczynić krok w kierunku wyższej konwersji! A pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Można się bowiem od pierwszego wejrzenia zakochać, ale można również znienawidzić i uciec. To podczas pierwszych 5 sekund kontaktu z Twoim e-commerce użytkownicy decydują czy podoba im się to co zobaczyli, czy serwis gwarantuje odpowiednią jakość, bądź czy lepiej zamknąć stronę i przejść dalej, czyli do konkurencji. A konkurencja nie śpi!

Do rzeczy – o co tak naprawdę chodzi z tym testem pięciu sekund? Jak sugeruje sama nazwa, technika ta polega na pokazaniu użytkownikowi testowanej strony jedynie przez 5 sekund, a następnie zadaniu kilku pytań. Brzmi prosto, prawda? I takim też jest. Dzięki badaniu jesteśmy w stanie dowiedzieć się naprawdę ciekawych rzeczy o naszym serwisie i o tym, jakie wrażenie wywołuje on na użytkowniku. Z resztą nie tylko tego. Za pomocą tej metody możemy sprawdzić, czy strona, która ma spełniać określone zadanie, na pewno ten cel realizuje. Wytłumaczę to na przykładzie.
 

przeprowadzanie audytu w sklepie internetowym

 
Załóżmy, że jesteśmy organizatorem płatnego wydarzenia. Strona, którą pokazujemy respondentom ma spełnić jeden cel – ma generować wpłaty użytkowników chcących wziąć udział w evencie. Co zatem możemy przetestować z wykorzystaniem techniki 5 sekund? Możemy sprawdzić między innymi:
– czy użytkownicy wiedzą na jakiej stronie się znajdują?
– czy z łatwością dostrzegają informacje dotyczące wymaganych wpłat?
– czy widzą odpowiednie przyciski prowadzące do płatności?

Przedstawię w punktach jak można wykonać takie badanie. Let’s play the game!

1) Dajemy użytkownikowi zadanie, na przykład: Zdecydowałeś się wziąć udział w wydarzeniu organizowanym przez naszą firmę. Wszedłeś na stronę X, aby sprawdzić cennik. Jak Twoim zdaniem możesz dokonać rezerwacji na wydarzenie?

2) Informujemy badanego, że pokażemy mu stronę jedynie przez 5 sekund i jednocześnie prosimy, aby spróbował zapamiętać jak najwięcej z tego co zobaczy.

3) Pokazujemy respondentowi przez 5 sekund stronę, którą zamierzamy przetestować, czyli w naszym hipotetycznym przykładzie będzie to strona X. W badaniach stacjonarnych po 5 sekundach musimy sami stronę wyłączyć, zasłonić, zamienić. W badaniach online, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, strona sama powinna zniknąć po upływie tego czasu.

4) Prosimy badanego o to, aby zapisał wszystkie informacje, które zapamiętał. Dodatkowo zadajemy użytkownikowi pytania np. Jakie jest Twoje pierwsze wrażenie odnośnie tego co zobaczyłeś? Które informacje wg Ciebie są najważniejsze? W jaki sposób możesz dokonać rezerwacji biletu na wydarzenie?
 

testowanie użyteczności sklepu internetowego

 
5) Analizujemy wyniki. Pod uwagę bierzemy komunikaty werbalne (odpowiedzi na konkretne, zadane przez nas pytania) i pozawerbalne (np. gesty i mimikę towarzyszącą oglądaniu strony).

6) Wyciągamy wnioski. Jeśli okaże się, że użytkownicy nie są w stanie udzielić prawidłowej odpowiedzi na zadane przez nas pytania to jest to dla nas znak, że użyteczność, intuicyjność i – mówiąc generalnie – layout strony wymaga poprawy. Idealnie zoptymalizowana strona powinna “wygenerować” 100% poprawnych odpowiedzi wszystkich badanych użytkowników.

7) Jeśli strona wymaga poprawy, przygotowujemy jej nową wersję i powtarzamy całe badanie. Jeśli drugi test przeprowadzimy analogicznie do pierwszego, zaprosimy taką samą liczbę uczestników, zadamy te same pytania, w tych samych warunkach – otrzymamy odpowiednie dane do porównania i wyciągnięcia wniosków, które umożliwią nam stworzenie dobrze konwertującego serwisu, landing page’a lub sklepu internetowego.

Jak się okazuje, 5 sekund to więcej niż myślisz. Powyższy test to jedno z podstawowych badań UX, dzięki któremu Twój e-commerce może być bardziej funkcjonalny i przyjazny użytkownikowi. Jeżeli chcesz poznać inne metody analizy sklepów internetowych pod kątem User Experience, śledź na bieżąco naszego bloga. Jeśli natomiast Twój e-commerce potrzebuje natychmiastowej pomocy UX-designerów, skontaktuj się z nami już dziś!