UX w branży e-commerce, czyli jak być najlepszym wśród konkurencji

Czy warto w ogóle inwestować w użyteczność sklepu internetowego? Wydaje się być oczywiste, że strony, które spełniają kryteria użyteczności wydajniej wykonują swoje zadania. Mówiąc tu o serwisach komercyjnych – efektywniej sprzedają, a serwisy informacyjne pozwalają łatwiej dotrzeć do ważnych treści. Jednak dlaczego nadal większość sklepów internetowych nie jest intuicyjna,  a poruszanie się po nich sprawia użytkownikom wiele trudności?

Co można rozumieć pod pojęciem użyteczności? Użyteczność pozwala użytkownikom na jasne  i intuicyjne korzystanie z serwisów internetowych.  Użyteczny sklep internetowy ułatwia w prosty sposób dotarcie klientowi do szukanego produktu, a następnie dokonanie jego zakupu. Co należy zatem zrobić, aby klienci kupowali szybko i sprawnie  a sprzedaż sklepu wzrosła?

1. Przemyślana architektura informacji

Dedykowany kreator Aryton
Jeśli nawigacja w naszym serwisie jest zaprojektowana prawidłowo, użytkownikowi udaje się sprawnie odszukać interesujący go produkt. Elementami dobrej nawigacji mogą być filtry, takie jak szukanie po nowościach, cenie, wydzielenie kategorii według płci, w przypadku jeśli mamy do czynienia ze sklepem odzieżowym.

„Breadcrumbs”, czyli ścieżka jaką przebył klient do wyszukiwanego produktu. Każdy krok wymieniony w ścieżce powinien być linkiem, dzięki któremu możliwy jest powrót do wcześniej odwiedzonych miejsc w dowolnym momencie, a także,  w przypadku klienta, który  wie czego poszukuje – tradycyjna wyszukiwarka.

2. Ramowość zamiast nieszablonowości

Jeśli nadal mówimy o nawigacji, nie warto stawiać w niej na kreatywność. Wyszukiwarka powinna zawierać  przycisk „Szukaj”, a nazwy powinny być przejrzyste, czytelne i ogólnie znane. Dzięki temu użytkownik poruszając się po tej stronie będzie się czuł dużo pewniej. Oprócz komunikatów i nagłówków, komunikowanie  z użytkownikiem następuje za pomocą grafiki. Cały design serwisu powinien być spójny, a także związany z tematyką sklepu. Należy pamiętać, że wygląd ma być tylko tłem dla produktów. Współczesną wartością designu jest prostota. Nie może wkraść się natłok informacji, a wręcz przeciwnie, wszystko powinno być zrozumiałe i użytkownik z łatwością powinien wszystko odnaleźć.

3. Zwracanie uwagi na detale

Często przy decydującej ocenie klienta mogą rozstrzygnąć drobnostki.  Podczas wdrożenia sklepu internetowego z pewnością należy na nie zwrócić uwagę. Takimi detalami może być czytelny font,  czy odpowiedni kontrast między tłem a tekstem.

4. Responsywność strony

 Wszelkie dostępne testy z użytkownikami wskazują, że obecnie korzystamy z wielu urządzeń na których dokonujemy zakupów przez Internet – zalicza się do tego komputer stacjonarny, laptop, smartfon oraz tablet. Dlatego istotne jest, aby  sklep internetowy automatycznie dopasowywał się do każdego z tych urządzeń. Takie cechy posiada strona responsywna. Dzięki takiemu zastosowaniu nie trzeba tworzyć osobnej wersji strony dla komputerów i urządzeń mobilnych.  Responsywny sklep internetowy to przede wszystkim wygoda dla klienta. Należy zwrócić uwagę, że strona dostosowuje się nie tylko do urządzenia, ale także do przeglądarki, z której korzysta użytkownik.

5. Ułatwiaj życie swoim klientom

Makieta e-sklepu Aryton

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Klient poszukując danego produktu wpisuje
w wyszukiwarkę  jego nazwę. Popełnia jednak literówkę, więc skutkiem tego jest brak wyświetlonych wyników wyszukiwania. System daje mu do zrozumienia, że takiego produktu nie ma. W takim przypadku klient opuszcza sklep i szuka go u konkurencji. By do tego nie doszło, wyszukiwarka powinna znajdować hasła przybliżone do wpisanego lub po wpisaniu z błędem, poprawiać literówki użytkowników, proponując im wyrażenia, które prawdopodobnie mieli na myśli. Na pewno wzrośnie możliwość  znalezienia przez użytkownika  to czego szuka i sklep utrzyma przy sobie sporą grupę klientów. Podobnie jest w przypadku składania formularza zamówienia. Kiedy klient  popełnia  błąd przy wpisaniu czegoś, należy mu to zakomunikować, że przejście do kolejnego kroku zamówienia, bądź rejestracji jest niemożliwe, przez pomyłkę popełnioną przy wpisywaniu. Takie błędy należy wyraźnie wskazać i wytłumaczyć co należy poprawić. Inaczej istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zrezygnuje z dalszego wypełniania formularza.

6. Koszyk zakupów – znak rozpoznawczy każdego sklepu internetowego

Najważniejszym elementem, jaki powinien znaleźć się na stronie sklepu internetowego jest koszyk zakupów. Nie należy odbiegać od charakterystycznego oznakowania koszyka i jego nazwy. Wskazane jest, by znajdował się on w widocznym miejscu. Również przycisk „dodaj do koszyka” powinien się dostatecznie wyróżniać. Na podstawie testów  z użytkownikami, koszyk winien znajdować się po prawej stronie, najlepiej w prawym górnym rogu sklepu. Nie ma wątpliwości, że opcja przekierowująca do koszyka musi znajdować się na każdej podstronie serwisu. Dobrą praktyką jest wyświetlanie ilości produktów, które użytkownik umieścił w koszyku i łącznej kwoty za nie.

Przy tworzeniu sklepu internetowego trzeba pamiętać o jego klientach.
Serwis powinien być  wygodny i intuicyjny, a wygląd strony wyróżniał się na tle konkurencji. Dzięki temu sklep uzyska swój indywidualny charakter.  Należy zwrócić uwagę, by design nie wziął góry nad produktami, bo to  jednak one są najważniejsze. Natomiast sposób robienia zakupów był na tyle łatwy dla każdego klienta, że chętnie będzie do niego wracał.