I cóż, że ze Szwecji – skandynawski rynek e-commerce nie jest nam obcy!

Postępująca digitalizacja rynku księgarskiego w Szwecji wymaga nowoczesnych rozwiązań w zakresie e-commerce. Mieszkańcy kraju z Północnej Europy rozkochali się w e-bookach i audiobookach, a firma SASKA, w kooperacji z naszą agencją, postanowiła sprostać ich oczekiwaniom i potrzebom. Przedstawiamy projekt, który nazywamy “internetową księgarnią 2.0” – dedykowany na rynek szwedzki sklep internetowy zintegrowany z systemem Elib, oferujący elektroniczne wersje książek. Każdego miesiąca ponad 35% Szwedów dokonuje zakupu online. W 2014 roku wydali oni w internecie 6 miliardów EUR, a rynek e-commerce w nadbałtyckim kraju ani myśli zwalniać. Wśród najchętniej kupowanych przez Skandynawów produktów prym wiodą ubrania, buty i…książki! Nic więc dziwnego, że firma SASKA skupiła się właśnie na tym ostatnim, wykorzystując dodatkowo wysokie zainteresowanie Szwedów książkami elektronicznymi.

logo szwedzkiej e-ksiegarni
strona główna szwedzkiej księgarni internetowej

Jak być skutecznym w Skandynawii?

Przed przystąpieniem do projektu wdrożenia e-sklepu, nasi specjaliści poznawali szwedzki rynek internetowy, profil użytkowników, najpopularniejsze i najskuteczniejsze rozwiązania graficzne i użyteczności oraz charakterystykę branży czytelniczej w Skandynawii. Podczas warsztatów zbierania wymagań przeprowadzanych z właścicielem SASKA, ustaliliśmy grupę docelową i przeanalizowaliśmy szczególne cechy e-commerce w Szwecji wraz z aspektami prawnymi i biznesowymi. Dzięki dogłębnemu researchowi możemy dziś stwierdzić, że skandynawska branża internetowa jest nam dobrze znana, a co ważniejsze….polubiliśmy ją! Nasz dział UX stworzył persony kluczowych klientów, by następnie przystąpić do tworzenia mapy i makiet strony oraz architektury informacji. Na tym samym etapie prac dział grafiki przygotowywał logo SASKA i opracowywał identyfikację graficzną sklepu.

skuteczna ksiegarnia internetowa w szwecji

Szlachetny minimalizm dla maksymalnej efektywności

Z jaką firmą kojarzy się Szwecja? Z Ikea? Dobre spostrzeżenie – Szwedzi cenią prostotę i funkcjonalność. Braliśmy to pod uwagę przy tworzeniu księgarni internetowej 2.0 dla SASKA, dostarczając e-sklep o wyjątkowym, minimalistycznym designie, z dużą ilością funkcjonalnych zabiegów, które ułatwiają korzystanie ze sklepu i w ostatecznie wspierają konwersję w e-commerce. Na stronie głównej w oczy rzuca się slider. Rozwiązanie passe w sklepach internetowych? Po pierwsze – zależy to od charakteru e-commerce, a w tym wypadku stwierdzenie takie byłoby zupełnie nieuzasadnione. Zastosowaliśmy bowiem element sugerujący przewijanie grafik produktowych i opisów, co intuicyjnie skłania do wejścia w interakcję ze stroną. Elementem tym było umieszczenie zacienionego fragmentu kolejnego slajdu i wyraźnych strzałek do przewijania. Dzięki temu slider spełnia doskonale swoją funkcję – eksponowanie tych e-booków i audiobooków, na sprzedaży których najbardziej zależy prowadzącemu e-księgarnie – mogą to być promocje, bestsellery, nowości lub e-książki z najwyższą marżą.

Sklep internetowy wygodny dla użytkownika

Poniżej przedstawione są wartości płynące ze skorzystania z usług SASKA oraz uwypuklone kategorie międzynarodowej toplisty, nagrodzonych pisarzy oraz lista tematyczna. Dodatkowym udogodnieniem dla użytkowników jest informacja o dostępnej wersji audiobooka lub e-booka od razu po najechaniu kursorem na okładkę książki. Aby nie zmuszać użytkownika do przejścia na górę strony w celu zapoznania się z ofertą, zastosowaliśmy ikony odsyłające do ofert audio i e-booków zaraz nad stopką. Uprościliśmy w sposób maksymalny nawigację poprzez umieszczenie jedynie trzech kategorii menu – rozwijane kategorie e-booków i audiobooków oraz kategorię newslettera. Zagwarantowało to przejrzystość strony i łatwość poruszania się po niej, bez strat na efektywności.

ux design ecommerce funkcje
karta produktu księgarni internetowej saska

Łatwe zakupy drogą do sukcesu e-commerce

Karta produktu zawiera opis i recenzję elektronicznej książki oraz możliwość pobrania darmowej próbki tekstu – zarówno w wersji audio, jak i tej dostępnej na czytniki elektroniczne. Oprócz tego, kartę produktu wyposażyliśmy w ikony social media, dzięki którym możliwe jest bezpośrednie udostępnienie produktu w swoich mediach społecznościowych. To jeszcze nie koniec udogodnień, które mają ostateczny wpływ na konwersję. U dołu karty produktowej stworzyliśmy odnośnik do alternatywnej wersji książki. Dzięki temu użytkownik, który nie może zdecydować się na format, nie musi przechodzić całej ścieżki raz jeszcze – wystarczy jedno kliknięcie!

saska szwedzka księgarnia internetowa checkout

Maksymalnie uproszczony chceckout

Czy to koniec udogodnień? Bynajmniej! Po dodaniu produktu do koszyka, wyświetlana jest automatycznie lista bestsellerów, co ma za zadanie wesprzeć sprzedaż i zwiększyć średnią wartość zamówienia w e-sklepie. Po podjęciu decyzji o zakupie, wyświetlony zostaje maksymalnie uproszczony check out, a finalizacja zakupu wymaga uzupełnienia jedynie dwóch rubryk! Co ważne – transakcja nie wymaga założenia konta.Dzięki integracji z systemem z eLib, czyli wiodącym dostawcą rozwiązań IT dla rynku wydawniczego, księgarnia internetowa SASKA ma stabilny dostęp do ogromnej ilości pozycji księgarskich. Oparcie e-sklepu na platformie PrestaShop umożliwiło płynną integrację i wykorzystanie wszystkich niezbędnych do odpowiedniego działania e-commerce funkcjonalności. Internetowa księgarnia 2.0 zintegrowana jest z systemem płatniczym PayPal. Dlaczego? Szwedzi dokonują transakcji w internecie praktycznie wyłącznie za pośrednictwem kart płatniczych, kredytowych i “portfeli internetowych”. W tym konkretnym wypadku mieliśmy pewność, że zaoferowanie wąskiego wachlarza sposobów płatności, będzie i tak skuteczne, a nie będzie generować dodatkowych kosztów. Sklep internetowy został wdrożony w wersji RWD, co gwarantuje pełną użyteczność na wszystkich urządzeniach mobilnych i desktopie. Zobacz online

Nasza praca w trzech słowach:

Szwedzi pokochają SASKA