Waynet
Język:
pl
  • E-commerce
  • B2C
  • Ux
3.3.2022

Audyt ux sklepu internetowego. Po co go robić?

Czy samo wdrożenie sklepu internetowego jest wystarczające aby odnieść sukces w eCommerce? Przecież kupiłeś szablon, zainstalowałeś odpowiednie moduły, na pierwszy rzut oka wszystko działa. Dodatkowo oferujesz atrakcyjne produkty w konkurencyjnych cenach, a jednak, mimo że klienci odwiedzają Twoją witrynę, to jakoś nie chcą zostawiać w niej pieniędzy, a nawet jeżeli dokonają zakupu, to ani im się śni do Ciebie wrócić. Zanim niski współczynnik konwersji i niezadowalające wyniki innych KPI (kluczowych wskaźników efektywności) wpakują Cię w poważne kłopoty, a konkurencja zacznie uciekać na kilka długości, warto zadać sobie pytanie “co jest nie tak z moim sklepem?”, a raczej zadać to pytanie swoim klientom i specjalistom zajmującym się użytecznością sklepów internetowych. Audyt użyteczności (user experience) sklepu internetowego i jego wyniki mogą sprawić, że Twój eCommerce nabierze nowego blasku, a klienci będą odwiedzać go częściej, chętniej, a także będą z przyjemnością w nim kupować! Sprawdź w czym konkretnie może Ci pomóc audyt UX.

Audyt użyteczności ecommerce. w czym może pomóc twojemu e-biznesowi? Poniżej znajdziesz 6 aspektów funkcjonowania sklepu internetowego, które możesz poprawić dzięki przeprowadzeniu i wdrożeniu w życie audytu UX sklepu internetowego. Pamiętaj, że dobry audyt opiera się na wiedzy, badaniach i analizach, czyli twardych danych, a nie na przekonaniach czy “widzi mi się” audytora. Tylko takie podejście może zagwarantować sukces, a bywa często marginalizowane lub niedoceniane przez sprzedawców internetowych, którzy bazują wyłącznie na swoim guście i wierze w to, że ich pomysły z zakresu designu eCommerce są skuteczne, a optymizm względem wyglądu i funkcjonalności sklepu będzie podzielany przez klientów. W skrócie – jeżeli teraz jesteś przekonany, że masz rację, to później stracisz tym więcej pieniędzy i czasu, jeśli okaże się, że tak naprawdę byłeś w błędzie. 1. Poprawa doświadczeń użytkowników wchodzących w interakcję ze sklepem internetowym. To właśnie od odczuć i doświadczeń, które żywi potencjalny klient w stosunku do eCommerce, zależy, czy zdecyduje się ostatecznie na zakup w Twoim sklepie, czy przejdzie do konkurencji. Krótka historia o tym, czym są pozytywne doświadczenia i dlaczego są kluczowe w procesie zakupowym (także w eCommerce). Bardziej obrazowo. Wybierasz się do kawiarni A, ale już u wejścia masz problem z otwarciem drzwi. Następnie natykasz się na niemiłą obsługę i brak jasnego menu, a na końcu okazuje się, że w miejscu tym nie możesz zapłacić kartą. Ostatecznie kawa ma akceptowalną cenę i niezły smak, ale wiesz, że dokładnie tyle samo, za taki sam produkt zapłacisz w kawiarni B. Różnica? Kawiarnia B ma designerskie, lekkie drzwi, uśmiechniętą obsługę, piękne graficznie i copywritersko menu, przyjmuje płatność kartą, a dodatkowo oferuje program lojalnościowy. Którą kawiarnię wybierzesz następnym razem? Racjonalna odpowiedź jest tylko jedna – kawiarnię B. Dokładnie ten sam mechanizm obowiązuje w eCommerce. Twój sklep internetowy powinien odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klientów – pod każdym względem! Jak to zrobić? Aby e-sklep był w stanie to osiągnąć, potrzebne są badania nad zachowaniami i preferencjami konsumentów. Dokonuje się ich za pomocą metod ilościowych i jakościowych, czyli np. analiz map ciepła i kliknięć, ankiet, wywiadów itd. Oprócz tego warto dokonać analizy heurystycznej sklepu i przeprowadzić audyt ekspercki. Te metody już na wstępie będą w stanie określić podstawowe problemy użyteczności sklepu. Podsumowując – klient odwiedzający sklep internetowy ma się poczuć jak w ulubionym butiku. Wpływają na to dziesiątki czynników, z istnienia których wiele osób prowadzących sklepy internetowe nawet nie zdaje sobie sprawy, a rzutują one na ostateczne przychody sklepu, współczynnik konwersji, średnią wartość koszyka, współczynnik odrzuceń i wiele innych kluczowych wskaźników efektywności. 2. Łatwość użytkowania sklepu internetowego. Użytkownik odwiedzający Twój sklep internetowy musi mieć łatwość w poruszaniu się po nim, odnalezieniu interesujących go produktów i informacji o nich, jak również o formach dostawy, płatności itd. Oprócz tego, musi mieć łatwość w zrealizowaniu zamówienia. Jeżeli nie osiągnie w sposób prosty założonego celu, to bez żalu opuści witrynę. Łatwość użytkowania sklepu internetowego może być zagwarantowana dzięki odpowiedniej architekturze informacji, efektywnej wyszukiwarce, dostosowanemu do zachowań użytkownika i profilu produktów listingowi kategorii, przejrzystemu check-out’owi, kreatorom, wizualizatorom, sortowaniu produktów i wielu innym zabiegom optymalizacyjnym, które identyfikowane są podczas audytu. To trochę jak merchandising w sklepach stacjonarnych. Aby spodziewać się zakupu, należy odpowiednio wyeksponować towar, posortować go, przykuć uwagę klienta, stworzyć intuicyjną ścieżkę pomiędzy sklepowymi półkami i doprowadzić go szczęśliwie aż do kasy. 3. Wizerunek marki Odpowiedni design Twojego sklepu internetowego, jego wysoka użyteczność, przejrzystość i funkcjonalność, świadczą o profesjonalnym podejściu do prowadzonego biznesu, a jednocześnie pokazują Twoje zaangażowanie we wszystkie aspekty obsługi klienta i tzw. “customer experience“. Dzięki audytowi UX eCommerce (i zrealizowaniu wniosków w nim zawartych) będziesz w stanie poprawić obraz swojej firmy w oczach klienta. Osiągniesz to dopasowując sklep internetowy do odbiorców. Posłużyć temu może odpowiednie wyeksponowanie przewag konkurencyjnych, warstwa estetyczna dostosowana do branży i produktu, wyposażenie sklepu w niezbędne dodatki i usprawnienia oraz dziesiątki innych elementów, które zostaną uwzględnione w solidnie przeprowadzonym audycie użyteczności.  4. Wzrost sprzedaży Wydajesz tysiące złotych na reklamę w Google i na portalach społecznościowych, aby sprowadzić do swojego sklepu jak największą ilość użytkowników. Pieniądze te są jednak wyrzucone w błoto, jeżeli klienci Ci – mimo doskonałego sprofilowania – nie zdecydują się na zakup lub będą mieli problem ze sfinalizowaniem transakcji. Nie przepalaj budżetów reklamowych dzięki audytowi UX Jak wspomniane zostało powyżej – odpowiedni UX design może zaoszczędzić naprawdę całą masę Twojego cennego czasu i pieniędzy. Warto więc go poprawić, ale żeby wiedzieć jak, najpierw warto odpowiedzieć sobie na pytanie “co poprawić”. Odpowiedź tę przynosi właśnie dogłębny audyt UX. Według raportu UPS 57% więcej klientów porzuca swój koszyk w sklepie o niskiej użyteczności, w stosunku do tego, który zadbał o odpowiedni UX. Ta liczba musi robić wrażenie… Użyteczność i funkcjonalność sklepu, w połączeniu z on-site marketingiem wpłyną pozytywnie na spadek liczby odrzuceń, wzrost konwersji oraz średnią wartość zamówienia. Wszystkie te czynniki znajdą swoje odzwierciedlenie w przychodach Twojego e-sklepu. 5. Lojalność klientów Pamiętasz przykład z kawiarniami z początku artykułu? No właśnie Wdrożenie rozwiązań opisanych w audycie user experience pomoże Ci w stworzeniu eCommerce przyjaznego klientowi, a co za tym idzie – łatwiej będzie Ci przekształcić jednorazowego kupującego w lojalnego odbiorcę Twoich produktów, a kto wie – może nawet ambasadora marki. Według badań Gemius dla eCommerce Polska, klienci sklepów internetowych wybierają ten sposób zakupu, ponieważ uważają go za wygodny i szybki. Czy jednak wszystkie e-sklepy pozwalają na to, aby dokonać w nich zamówienia sprawnie i bez zbędnych komplikacji? Bynajmniej! Wciąż zdarza się, że jest to istna droga przez mękę. Audyt sklepu internetowego pozwoli Ci na takie zoptymalizowanie ścieżki zakupowej klienta, aby była ona możliwie prosta i doprowadziła klienta jak najszybciej do wirtualnej kasy. Użytkownicy to docenią i chętnie będą wracać do Twojego eCommerce, a i dla Ciebie będzie to miało wymierne korzyści w postaci kolejnych przelewów na konto. 6. Wpływ ux designu na seo sklepu internetowego. Wiele elementów użyteczności sklepu internetowego jest również doceniana przez roboty Google, a co za tym idzie – mają one wpływ na ostateczne pozycjonowanie Twojego eCommerce. Najważniejsze z tych elementów to szybkość ładowania strony i jej responsywność (dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych). Oprócz tego algorytm Google w ocenie wartości sklepu internetowego dla użytkownika bierze pod uwagę takie czynniki, jak współczynnik odrzuceń, długość wyświetlania danej podstrony i całkowity czas trwania sesji. Osiągnięcie dobrych wyników w każdym z tych aspektów, bez zadbania o użyteczność eCommerce jest niemal niemożliwe. Podczas audytu user experience badana jest także struktura strony, architektura informacji i łatwość nawigacji. Wszystko to brane jest pod uwagę przez wyszukiwarki internetowe podczas indeksacji, więc swobodnie można powiedzieć, że SEO i UX powinny, a nawet muszą iść ze sobą “ręka w rękę”.

Czy warto przeprowadzać audyt użyteczności sklepu internetowego? eCommerce nie znosi stagnacji. Jeżeli Twój sklep internetowy był wdrażany bez wsparcia specjalistów od UX, to na pewno warto zainteresować się już teraz prześwietleniem jego użyteczności i poprawie jej. Sklep doskonały nie istnieje, ale każdy eCommerce powinien nieustannie się rozwijać. Temu właśnie między innymi służy audyt UX – stworzeniu możliwie przyjaznego klientowi sklepu internetowego, dzięki któremu zwiększą się przychody Twojej firmy, Twoja marka będzie pozytywnie kojarzona, a klienci będą lojalni jak nigdy wcześniej.

Jeżeli potrzebujesz konsultacji z zakresu UX lub chcesz porozmawiać o audycie użyteczności swojego sklepu internetowego, zawsze możesz skontaktować się z nami.

Usługi

  • B2B Prestashop
  • B2C Prestashop
  • Support i hosting PrestaShop
  • Hosting Prestashop

Adres

Waynet Sp. z o.o.

ul. Królowej Jadwigi 236

30-218 Kraków

NIP: 6762478648

Social Media

Facebook

LinkedIn

© 2024 Waynet Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone