- E-commerce
- B2C
Idealna karta produktu w e-sklepie
Karta produktu to prawdziwe pole bitwy sklepu internetowego. Właśnie tam klient decyduje o tym, czy dokona zakupu u Ciebie, czy u konkurencji. Jak go przekonać do wyboru Twojego e-sklepu? Same produkty nie wystarczą. Cała karta produktu w eCommerce musi być zaprojektowana z myślą o użytkowniku. Przygotowaliśmy dla Was artykuł omawiający jej wszystkie istotne elementy, które zwiększą prawdopodobieństwo ostatecznej finalizacji transakcji.
Skuteczna sprzedaż w ecommerce zawsze zaczyna się od analizy klienta. W projektowaniu sklepu internetowego, w tym również karty produktu, najważniejsze jest skupienie się na kliencie – jego upodobaniach, gustach, wieku, płci itd. Projektowanie w takim podejściu nosi nazwę User-Centered Design. Naszą pracę powinniśmy więc zacząć od stworzenia person kluczowych klientów, aby następnie przejść do badań, które pozwolą nam określić jak użytkownicy poruszają się po naszym sklepie. Warto również przeanalizować konkurencję – odnotować jej słabe i mocne strony, aby nie kopiować błędów, a z drugiej strony “nie wymyślać koła na nowo”. Celem jest wypracowanie przewagi konkurencyjnej. Cały nasz projekt karty produktu powinien być funkcjonalny i prosty w obsłudze. Jego czterema kluczowymi elementami są zdjęcie, nazwa produktu i opis produktu oraz CTA (przycisk wezwania do działania). Żeby przekonać klienta do zakupu, nie skupiaj się jedynie na parametrach, które przemówią mu do rozsądku, ale odwołaj się do emocji. Pokaż, że Twój produkt zasługuje na zakup.
Elementy karty produktu w sklepie internetowym Zdjęcia Odpowiednie zdjęcie produktowe może być kluczowym czynnikiem wpływającym na ostateczny pozytywny odbiór naszego produktu. Musi ono jednak spełniać kilka konkretnych warunków. Jakich? - Powinno być wysokiej jakości – zwróć uwagę na rozdzielczość i rozmiar. Tylko w ten sposób będziesz mógł odpowiednio wyeksponować towar i pozytywnie wpłynąć na emocje użytkownika. - Pozwól użytkownikowi powiększyć zdjęcie (aby nie doprowadzić do spadku jakości grafiki, zastosuj się do punktu 1). - Wyeksponuj produkt w różnych perspektywach, a najlepiej w technologii 360 stopni. - Postaw na profesjonalizm – zainwestuj w usługi specjalisty lub, jeżeli aktualnie nie masz na to finansów, postaraj się robić dobrej jakości zdjęcia samemu. Internet jest pełen wartościowych poradników dotyczących tej sztuki. Nazwa produktu Nazwa produktu powinna nie tylko informować użytkownika co to jest za produkt (najczęściej nazwa konkretnego modelu), ale też zawierać krótką informację o jego przeznaczeniu. Pomimo, że użytkownik znalazł dany produkt na Twojej stronie, nie oznacza to, że dokona zakupu. Wpływ ma na to wiele czynników, jednak częstym przypadkiem niezrealizowania zamówienia jest znalezienie tańszego produktu u konkurencji. W celu wyszukania niższych cen, klienci często kopiują całą nazwę Twojego produktu. Kiedy jest ona zapisana jako nagłówek pierwszy (czyli H1), a do tego jej druga część (infomacja o przeznaczeniu produktu) jest Twojego autorstwa, zwiększa się prawdopodobieństwo osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie zapomnij o odpowiedniej konfiguracji Twojego e-sklepu, która pozwoli na wyszukanie go za pomocą przeglądarki. Wezwanie do działania (CTA) Żeby przycisk z wezwaniem do działania (call-to-action) spełniał swój cel, musi zostać znaleziony przez użytkownika maksymalnie w ciągu 3 sekund. Dobrym sposobem na jego wyróżnienie jest zastosowanie kontrastowego koloru do tła albo animacji podświetlającej przycisk. Najprostszym testem sprawdzenia widoczności CTA jest zmrużenie oczu. Jeżeli wtedy przycisk nadal jest widoczny, to jest dobrze zrobiony. Obok wezwania do działania możesz dodać informację o stanie produktów w magazynie. Ograniczona ilość produktów przyspiesza decyzje zakupowe użytkowników. Cena produktu Cena musi być aktualna i transparentna. Nie ukrywaj dodatkowych kosztów! Nie możesz dopuścić do sytuacji kiedy kwota na karcie produktu jest inna niż w checkoucie. Są dwie taktyki umieszczania cen na stronie. Jeżeli stanowi ona o Twojej przewadze (masz niższe ceny niż inni) to powinna zwracać uwagę, jednak kiedy naszym atutem jest unikatowy produkt to nie cena, a jego zalety powinny być wyeksponowane. Informacja o każdym dodatkowym koszcie np. dostawy czy ubezpieczenia powinna być umieszczona już na karcie produktu. Dodatkowe, ukryte koszty są najczęstszym czynnikiem, który skłania klientów do opuszczenia sklepu internetowego. Jeżeli oferujesz darmową przesyłkę, to jest to idealne miejsce do pochwalenia się tym. Atrakcyjność Twojego e-sklepu wzrośnie, co z pewnością przełoży się na wzrost konwersji. Pokaż produkty w akcji Pokaż swoje produkty w sytuacjach, z którymi użytkownicy mogą się identyfikować. Posiadasz sklep z oświetleniem? Zrób zdjęcia lamp w przykładowych wnętrzach. Użytkownik chce mieć pewność, że dany produkt będzie spełniał jego wymagania, a w poszczególnych przypadkach (np. branża modowa), pasował do jego osobowości i stylu życia. Najłatwiej jest przedstawić to na zdjęciach lub filmach, które pokażą użytkowanie i zalety danego produktu. Dobrym pomysłem jest też zakładka pełna inspirujących przykładów na wykorzystanie Twoich produktów. Opinie o produktach w eCommerce (social proof) “Social proof” czyli dowody społeczne, to potwierdzenie jakości i wiarygodności Twoich produktów. Dzięki opiniom klienci mogą opisać pozytywne jak i negatywne doświadczenia związane z Twoją usługą. Stanowią też przydatne źródło informacji dla innych klientów, np. że warto zamówić produkt o rozmiar mniejszy. Uważaj, bo same dobre opinie to podejrzany znak. Klienci mogą nabrać podejrzeń co do wiarygodności wszystkich recenzji. Negatywną opinię najlepiej jest zmienić na pozytywną poprzez wyjaśnienie sytuacji z niezadowolonym klientem i późniejsze poproszenie go o wystawienie nowej. Dowodem społecznym może być też rekomendacja specjalisty z Twojej branży, liczba zadowolonych klientów lub certyfikat potwierdzający bezpieczeństwo Twojego sklepu internetowego. Informacje Informacje na karcie produktu można podzielić na te o produkcie oraz te o warunkach dostaw, zwrotów i reklamacji. Skupmy się najpierw na produkcie. Powinien on posiadać dwa różne opisy. Pierwszy pokazujący jego parametry, rozmiar czy materiał z którego został wykonany. Powinien być zwięzły i skupiać się tylko na istotnych informacjach. Drugi opis to właściwy opis produktu. Stwórz tekst oddziałujący nie tylko na rozsądek, ale też emocje klienta. Nie kopiuj tych stworzonych przez producenta. Google nie lubi powielania treści bo skutkuje to gorszą pozycją w wyszukiwarce. Dobry opis produktu to taki, który będzie dla użytkownika pomocny. Nie pokazuj samych zalet produktu ani nie pisz językiem sprzedażowym. Takim zachowaniem możesz narazić się tylko na negatywne opinie od klientów. Staraj się pisać prostymi zdaniami. Jeżeli Twoja branża wymaga użycia terminów, których przeciętny klient może nie rozumieć, postaraj się je krótko wyjaśnić np. procesor XYZ sprawia, że komputer szybko działa. Dostawy zostały już omówione wyżej, więc przejdźmy do zwrotów i reklamacji. Podstawowe informacje o nich powinny być dostępne już na karcie produktu. Dobrym pomysłem jest zrobienie odnośnika, który będzie przenosił na stronę ze szczegółowym opisem polityki zwrotów i reklamacji. Jeżeli klienci wysyłają powtarzające się pytania, oznacza to, że dana informacja jest dla nich istotna i nie została dostatecznie wyjaśniona/opisana. Najlepiej umieść ją w widocznym miejscu na karcie produktu albo w zakładce FAQ. Ekstra dodatki Owocną strategią jest cross-selling. Polega on na tym, że przeglądając konkretny produkt użytkownik widzi inne elementy, które do niego pasują np. oglądając laptop, w proponowanych zakupach wyskakuje mu torba idealnie dopasowana do jego rozmiaru. Jest to bardzo efektywny sposób sprzedaży, ponieważ w myślach klienta pojawia się potrzeba/pragnienie (“Takiego eleganckiego laptopa nie mogę nosić w mojej zniszczonej torbie”), które pozostałoby “nieaktywne” , a dzięki temu zabiegowi zostanie aktywowane szybciej i to z korzyścią dla Twojego e-sklepu. Produkty promowane mogą się też pojawiać na podstawie innych czynników np. poprzez zaproponowanie takiego samego produktu o innych parametrach/cechach albo poprzez “social proof“ – “osoby kupiły/oglądały również produkt X,Y lub Z”. Dzięki zapewnieniu opcji “poleć znajomemu” albo “udostępnij w mediach społecznościowych”, inwestujesz w darmową reklamę swoich produktów. Natomiast narzędzia takie jak dodawanie zapytań, przechowalnia czy porównywarka produktów zapewniają wygodę i oszczędzają czas Twojego klienta. A zadowolony klient to powracający klient
Testy sprawdzające skuteczność karty produktu w sklepie internetowym. Podczas procesu projektowania karty produktu będą Cię dręczyć wątpliwości dotyczące wyboru poszczególnych elementów. Zastanawiasz się jakiego koloru przycisk CTA wybrać, gdzie go umieścić, jaki kształt mu nadać… To tylko niektóre z pytań, na które musisz odpowiedzieć. Na szczęście wszystko można przetestować, a wyniki przeanalizować i porównać. Test A/B Jeżeli rozważasz jaki kolor przycisku CTA wybrać, możesz sprawdzić to wykonując prosty test A/B. Poprzez stworzenie dwóch wariantów tej samej strony, które różnią się tylko jednym aspektem sprawdzisz, jaki wpływ ma zmiana tego czynnika na konwersję Twojego sklepu. Nie musisz się ograniczać. Stwórz kilka opcji i zobacz, który z wariantów najlepiej konwertuje. Jak wykonać test A/B? - Najpierw określ cel konwersji. W przypadku eCommerce to sprawa wiadoma – zwiększenie sprzedaży. - Określ, który element chcesz badać. - Stwórz hipotezę np. zmiana koloru CTA zwiększy konwersję o 4 % - Przeprowadź test. Strony muszą być wyświetlane w tym samym momencie i przez taki sam okres czasu. Postaraj się aby ruch był w obu przypadkach podobny. Określ czas trwania testu, który będzie konieczny do uzyskania odpowiednich wyników. Zbadaj inne elementy karty. Test 5 sekund Polega on na wyświetlaniu użytkownikowi karty produktu przez 5 sekund i późniejszym sprawdzeniu czy projekt strony był dla niego przejrzysty, czytelny i czy wiedziałby co należy zrobić, aby sfinalizować zakup. Podsumowanie Dlaczego karta produktu w eCommerce jest taka ważna? Wejście na nią użytkownika, jest jak wzięcie do ręki produktu w sklepie stacjonarnym. Jeżeli wygląd towaru, cena, opis i skład będą nam odpowiadać, z dużym prawdopodobieństwem wyląduje on w naszym koszyku. Przedstawione powyżej wskazówki wskazują sposoby, dzięki którym będziecie mogli zwiększyć ostateczną konwersję karty produktu. To kolejny element sklepu, który należy dopracować w drodze do końcowego sukcesu i zwiększenia sprzedaży.