- Ux
- E-commerce
User experience w ecommerce, czyli co? UX designer, czyli kto?
W szeroko rozumianej branży internetowej, co kilka miesięcy (a już na pewno co roku) pojawiają się pewne “słowa klucze”, które szybko zdobywają popularność i stawiane są w tekstach tak często jak przecinki. Jednym z takich zwrotów jest UX (user experience) design. Czy w tym wypadku nadużywanie równa się przecenianiu? Bynajmniej! Czy wiemy jednak czym tak naprawdę jest UX i w jakim sensie powinno się poprawnie używać tego terminu? Czy UX designer to grafik potrafiący wczuć się w rolę użytkownika, czy raczej interdyscyplinarny specjalista o analitycznym umyśle? Jedno jest pewne – żaden projekt eCommerce z ambicjami, bez pracy nad UX nie ma szans na powodzenie. Nie wiesz dlaczego? Tym bardziej poleca się lekturze poniższy tekst.
1. UX design – użytkownik jest najważniejszy. Na początku to, co ważne, ale często pomijane, bo daleko temu od blichtru i blasku. O czym mowa? O definicji UX designu rzecz jasna Jasna, ale nie prosta. Pozwolę sobie przyjąć definicję ogólną, którą zaproponowała Pabini Gabriel-Petit z UXmatters: “UX design to całościowe, multidyscyplinarne podejście do designu interfejsu użytkownika produktów internetowych, zdefiniowanie jego formy, zachowania i zawartości. User Experience design integruje design interakcji, wzornictwo, architekturę informacji i ich wygląd, wizualne aspekty interfejsu, design wsparcia użytkownika i user-centered design, zapewniając spójność pomiędzy wszystkimi tymi wymiarami designu”. Uff… A jakoś bardziej zrozumiale? UX odpowiada za to wszystko, czego użytkownicy doświadczają wchodząc w interakcję z produktem. W naszym konkretnym przypadku, produktem tym są sklepy internetowe. Na barkach UX designu eCommerce, a konkretniej UX designera (o czym później) spoczywa odpowiedzialność za: - Projektowanie doświadczeń użytkownika - Zapewnienie przyjemnego użytkowania i miłych doświadczeń wynikających z interakcji z produktem - Poprawę funkcjonalności i użyteczności - Dostarczenie produktu łatwego w obsłudze - Satysfakcję klienta Czy czujesz już powagę sytuacji? To w lwiej części od UX designu zależy, czy Twój sklep internetowy będzie dobrze konwertował, ergo – czy będziesz dobrze zarabiać. Ile razy zdarzyło się, że Twoje przekonanie na pewien temat zderzyło się brutalnie z rzeczywistością i zostało sfalsyfikowane? Ile razy Twoja opinia była sprzeczna z opinią wielu innych osób na tą samą rzecz? Zapewne przytrafiało się to często, ale to nic złego! Nonkonformizm i własne zdanie jest zazwyczaj ważne i pożądane, ale nie w przypadku internetowego biznesu. On ma zarabiać, a żeby to robić, musi odpowiadać opinii zainteresowanej większości, a większością tą są klienci eCommerce. To wyjątkowi konsumenci o pewnych konkretnych cechach, których nie będę tu wymieniać, ponieważ na ten temat pisałem już w kontekście omnichannel retail. Dlatego – drogi czytelniku – UX skupia się na użytkowniku i to nie na bazie przekonań, ale na podstawie jego realnych zachowań, upodobań i potrzeb. Efektywny sklep internetowy to rezultat m.in. odpowiedniego projektu UX. Etap ten poprzedzają dogłębne analizy, weryfikowanie hipotez, testy z użytkownikami, które połączone są z wiedzą z zakresu socjologii, psychologii i marketingu, jak również z dziedzin związanych z technologiami wykorzystywanymi przy tworzeniu sklepów internetowych. Od definicji, przez istotność, aż do zadań – to informacje, które umożliwią Ci wypowiadanie się w sposób świadomy na temat tego, czym jest UX design w eCommerce. Czy już zgodzisz się ze mną, że UX w przypadku sklepów internetowych to gra warta świeczki? Jeszcze nie? Sprawdź więc artykuł naszej UX designerki – Aleksandry Sojczyńskiej – na portalu komerso.pl i dowiedz się, jak badania zachowań użytkowników i wynikające z nich zmiany mogą wpłynąć na wzrost zysków liczony czasami w milionach dolarów. Jesteś ciekaw czym zajmuje się nasz dział UX? Jakie kompetencje muszą posiadać nasi UX designerzy? Czytamy dalej!
2. UX designer – człowiek od zadań specjalnych Zatrudnienie nawet doskonałych eCommerce developerów nie może zapewnić sukcesu agencji tworzącej sklepy internetowe. Wyobrażasz sobie e-sklep, który działa szybko i w pełni sprawnie, ale jego interfejs zbliżony jest do Excela? Cóż – tak właśnie mogłoby się zdarzyć, gdyby nie graficy, UI designerzy i – co w tym artykule podkreślam szczególnie – UX designerzy. Na czym konkretnie polega praca tych ostatnich? Jakimi kompetencjami muszą się wyróżniać? Na początek wykształcenie lub zainteresowania związane z człowiekiem. Chodzi konkretnie o takie dziedziny nauki jak socjologia i psychologia oraz im pokrewne. Nie idzie natomiast bynajmniej o to, że aby być UX designerem trzeba mieć wcześniej wspomniane wykształcenie potwierdzone dyplomem uczelni wyższej, ale raczej o zainteresowanie tą tematyką. To dobra podstawa, na której można budować inne, bardziej konkretne, kompetencje. Wiedza z zakresu nauk społecznych i psychologicznych skutkuje rozumieniem mechanizmów ludzkich zachowań i prawideł działania oraz ponadprzeciętną intuicją do użytecznych i skutecznych rozwiązań, które stawiają w centrum użytkownika. UX designer musi posiadać również wiedzę z zakresu badań jakościowych i ilościowych oraz analizy ich wyników – to absolutne “must have” z perspektywy przeprowadzania badań z użytkownikami eCommerce. Kolejne pożądane kompetencje zwracają się w kierunku klienta agencji eCommerce, czyli związane są z biznesem i marketingiem. Precyzując – UX designer angażowany jest w pracę z klientem już na wczesnych etapach projektu. Tylko takie podejście daje pewność, że osoba odpowiadająca za użyteczność sklepu internetowego będzie dokładnie znała specyfikę branży i produktów, zbada i zrozumie otoczenie biznesowe. W jego głowie stworzy się już zarys specyfiki potencjalnego klienta, dzięki któremu w eCommerce będzie można zastosować odpowiednie zabiegi w tworzeniu map i makiet sklepu internetowego. UX designer powinien posiadać również wiedzę na temat SEO i możliwości technologicznych platform, które są obsługiwane przez daną agencję eCommerce. To zapewnia dobrą współpracę pomiędzy działem IT i osobami odpowiedzialnymi za optymalizację sklepu pod względem wyników w wyszukiwarkach internetowych. Czas przejść do wypunktowania miękkich i twardych umiejętności, które w swojej multidyscyplinarnej ręce powinien dzierżyć UX designer. Zacznijmy od tych pierwszych: - Umiejętność całościowego ujmowania tematu - Komunikatywność - Perfekcjonizm - Asertywność – przydatna w prezentowaniu i bronieniu proponowanych przez siebie rozwiązań - Wnikliwość - Umiejętność rozwiązywania problemów - Zmysł estetyczny - Umiejętność pracy w zespole Jeżeli chodzi o umiejętności twarde, to ich lista przedstawia się następująco: - Zdolności analityczne - Umiejętność tworzenia użytecznych interfejsów - Umiejętność przeprowadzenia badań z użytkownikami i analiza ich wyników - Śledzenie trendów i umiejętność korzystania z nowych technologii - Umiejętność obsługi niezbędnych narzędzi, takich jak Google Analytics, UXPin, HotJar i inne Ostatnią częścią tego artykułu będą zadania, którym każdego dnia w pracy nad skutecznością eCommerce musi stawić czoła UX designer. Wymienienie ich wszystkich nie jest możliwe, ale osoba, która odpowiedzialna jest za design sklepu internetowego stawiającego w centrum zainteresowań użytkownika… - Przeprowadza warsztaty zbierania wymagań z klientem - Analizuje potrzeby użytkowników - Tworzy mapy i makiety sklepów internetowych oraz ich wersje mobilne - Współpracuje z działami grafiki i IT przy wdrożeniach projektów e-sklepów - Testuje i analizuje rozwiązania oparte na wcześniej przeprowadzanych badaniach i stawianych hipotezach Teraz powinno być już absolutnie jasne, że UX design sklepu internetowego, to rzecz niezwykle istotna na drodze do skutecznego eCommerce, który ma liczyć się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Jeżeli uważasz, że zawód UX designera to nowość na rynku, a bez jego usług można się obyć, to zastanów się drogi czytelniku, z których rozwiązań sam chętniej korzystasz – tych tylko praktycznych lub estetycznych, czy tych, które łączą w sobie obie te cechy i zwyczajnie ułatwiają Ci życie. Jeżeli chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, potrzebujesz usług z zakresu UX designu lub zwyczajnie chcesz przedyskutować możliwości wdrożenia lub poprawy swojego sklepu internetowego – skontaktuj się z nami. To dla nas zawsze nieskrywana przyjemność i jeden z zasadniczych celów naszej działalności – wprowadzanie rynku e-commerce na wyższy poziom.