- E-commerce
- Optymalizacja konwersji
Wpływ metod płatności na konwersję sklepów internetowych
Konwersja w e-commerce to jeden z podstawowych wskaźników, którego mierzenie, a następnie optymalizacja, wpływają na ostateczny sukces naszego internetowego biznesu. Czynników, które mają na nią wpływ jest bez liku, ale my pochylimy się w tym momencie nad tym, którego znaczenie jest często niedoceniane. Jak ilość i typ metod płatności dostępnych w naszym sklepie internetowym może wpłynąć na wyniki sprzedaży? Zapraszamy do lektury!
1. Płatność – najmniej przyjemny etap procesu zakupowego. Jeżeli ktoś ma Ci płacić, to pozwól mu robić to w sposób komfortowy. Umówmy się – pomniejszenie zgromadzonych na koncie środków jest zawsze „bolesne”, nawet jeżeli w zamian za to otrzymamy wymarzony produkt. Jak spowodować, aby ta przykra konieczność była nieco mniej uciążliwa? Oprócz odpowiedniego UX designu sklepu, powinniśmy zadbać o możliwość wyboru sposobu uiszczania zapłaty. Jak wskazali respondenci badań E-Commerce w Polsce 2015, dla 54% z nich, dostępność różnych metod płatności jest jednym z kluczowych czynników zachęcających do zakupów online. Im bardziej skomplikowany jest Twój sklep i im więcej przeszkód postawisz swoim klientom na drodze do finalizacji transakcji, tym mniejsza będzie konwersja e-sklepu, a co za tym idzie, mniejszy zysk. Oczywiście – większa ilość dostępnych metod płatności, to często wyższe koszta prowadzenia sklepu internetowego, ale…czy w ostatecznym rozrachunku Ci się to nie opłaci? Jak myślisz – ile osób porzuca Twój e-commerce ze względu na brak dostępności np. płatności za pobraniem? Odpowiedź brzmi – prawdopodobnie więcej niż myślisz!
2. Jak najchętniej w sklepach internetowych płacą Polacy? Według zeszłorocznych badań przeprowadzonych przez Gemius, pięcioma metodami płatności, które skłaniały Polaków do robienia zakupów przez internet były: – szybkie przelewy przez serwisy płatności – 60% – płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera – 44% – wysyłka za pobraniem (płatność gotówką przy odbiorze) – 42% – przelew tradycyjny – 38% – płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie – 22% (w tym wypadku kłaniają się podstawy OmniChannel retail) Dane te mogą wskazać kierunki, w których powinno się iść dostosowując ofertę sposobów uiszczania płatności w e-commerce, ale nie koniecznie muszą one odpowiadać akurat naszej grupie docelowej. Warto w tym względzie przeprowadzić badania na własną rękę i sprawdzić, co sprawdza się w przypadku Twojego e-sklepu. Posłużyć temu mogą badania ankietowe przeprowadzane wśród klientów – w ten sposób możemy uzyskać pewność, że nasze działania przyniosą realny skutek.
3. Alternatywne metody płatności (Bitcoins, Paysafecard) Handel internetowy daje znacznie szersze możliwości dokonywania płatności za usługę lub produkt, niż mogą zaoferować to sklepy stacjonarne lub te, które prowadzą sprzedaż wysyłkową. Najbardziej popularną, alternatywną metodą płatności są Bitcoiny, czyli tzw. kryptowaluta działająca w sieci peer-to-peer. Od początku swojego istnienia, czyli od 2009 roku, zyskuje ona na popularność i w coraz większej ilości miejsc możemy uiścić płatności właśnie za jej pośrednictwem. Co prawda do dziś w wielu krajach Bitcoinom odmawia się miana waluty (w tym niestety także w Polsce), ale nie przeszkadza to jednak w zakupach za ich pomocą. Popularność transakcji zawieranych za ich pomocą rośnie szczególnie w USA i Europie Zachodniej. Specjaliści z zakresu ekonomii i bankowości przewidują, że jeszcze w 2016 roku rząd Stanów Zjednoczonych przyzna Bitcoinom status oficjalnej waluty, co zapewne poskutkuje jeszcze większym zainteresowaniem tą metodą płatności. Kolejnym ciekawym sposobem na dokonanie transakcji w sklepie internetowym jest Paysafecard. Ta elektroniczna metoda płatności działa na zasadzie zbliżonej do systemów pre-paid, a dokonanie za jej pośrednictwem płatności nie wymaga uciążliwego podawania danych osobowych i bankowych. Wystarczy w tym wypadku zakup karty z kodem PIN, który podawany jest w trakcie zakupu. Aktualnie system Paysafecard działa z powodzeniem w 43 krajach świata. Warto bacznie przypatrywać się tym technologiom, bo niewykluczone, że z czasem zaczną one wypierać metody płatności, do których aktualnie przyzwyczajeni są nasi klienci. Wracając jednak do poprzednich rozważań na temat wprowadzania różnych, konwencjonalnych sposobów płatności w e-commerce…
4. Ile możemy zyskać? Według nieco już leciwych, ale wskazujących skalę zjawiska badań przeprowadzanych przez YouGov, ponad 50% osób kupujących przez Internet w Wielkiej Brytanii rezygnuje z finalizacji transakcji ze względu na brak możliwości dokonania płatności w najwygodniejszy dla nich sposób. Co więcej – 40% z ankietowanych stwierdziło, że czuje się bardziej komfortowo w sklepach, które dają im w tym względzie wybór. Mamy więc szansę nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale również na poprawę lojalności klientów ze względu na budowanie wizerunku wiarygodnego, profesjonalnego i dbającego o dobro kupujących sprzedawcy. Podsumowując – im więcej metod płatności, tym większe prawdopodobieństwo zdecydowania się przez klienta na Twój sklep, a co za tym idzie – więcej zamówień i większe zyski! Jeżeli Twojego e-biznesu nie stać – póki co – na mnożenie metod płatności, to postaraj się dobrać te, których oczekują Twoi klienci. Jest to możliwe dzięki audytom i badaniom e-commerce. Właściciele sklepów internetowych, którzy zdadzą sobie z tego sprawę dostatecznie szybko, są w stanie dogonić konkurencję i zrobią odpowiedni krok w kierunku skutecznej walki o konsumentów w e-commerce.