Przejdź do treści
logo logo

Audyt UX sklepu internetowego. Po co go robić?

Czy samo wdrożenie sklepu internetowego jest wystarczające aby odnieść sukces w e-commerce? Przecież kupiłeś szablon, zainstalowałeś odpowiednie moduły, na pierwszy rzut oka wszystko działa. Dodatkowo oferujesz atrakcyjne produkty w konkurencyjnych cenach, a jednak, mimo że klienci odwiedzają Twoją witrynę, to jakoś nie chcą zostawiać w niej pieniędzy, a nawet jeżeli dokonają zakupu, to ani im się śni do Ciebie wrócić. Zanim niski współczynnik konwersji i niezadowalające wyniki innych KPI (kluczowych wskaźników efektywności) wpakują Cię w poważne kłopoty, a konkurencja zacznie uciekać na kilka długości, warto zadać sobie pytanie “co jest nie tak z moim sklepem?”, a raczej zadać to pytanie swoim klientom i specjalistom zajmującym się użytecznością sklepów internetowych. Audyt użyteczności (user experience) sklepu internetowego i jego wyniki mogą sprawić, że Twój e-commerce nabierze nowego blasku, a klienci będą odwiedzać go częściej, chętniej, a także będą z przyjemnością w nim kupować! Sprawdź w czym konkretnie może Ci pomóc audyt UX.

logo

Spis treści:

  • Audyt użyteczności e-commerce
  • Poprawa doświadczeń użytkowników
  • Łatwość użytkowania sklepu internetowego
  • Wizerunek marki
  • Wzrost sprzedaży
  • Lojalność klientów
  • Wpływ UX na SEO
  • Podsumowanie

Audyt użyteczności e-commerce. W czym może pomóc twojemu e-biznesowi?

Poniżej znajdziesz 6 aspektów funkcjonowania sklepu internetowego, które możesz poprawić dzięki przeprowadzeniu i wdrożeniu w życie audytu UX sklepu internetowego. Pamiętaj, że dobry audyt opiera się na wiedzy, badaniach i analizach, czyli twardych danych, a nie na przekonaniach czy “widzi mi się” audytora. Tylko takie podejście może zagwarantować sukces, a bywa często marginalizowane lub niedoceniane przez sprzedawców internetowych, którzy bazują wyłącznie na swoim guście i wierze w to, że ich pomysły z zakresu designu e-commerce są skuteczne, a optymizm względem wyglądu i funkcjonalności sklepu będzie podzielany przez klientów. W skrócie – jeżeli teraz jesteś przekonany, że masz rację, to później stracisz tym więcej pieniędzy i czasu, jeśli okaże się, że tak naprawdę byłeś w błędzie.

Poprawa doświadczeń użytkowników wchodzących w interakcję ze sklepem internetowym.

To właśnie od odczuć i doświadczeń, które żywi potencjalny klient w stosunku do e-commerce, zależy, czy zdecyduje się ostatecznie na zakup w Twoim sklepie, czy przejdzie do konkurencji. Krótka historia o tym, czym są pozytywne doświadczenia i dlaczego są kluczowe w procesie zakupowym (także w e-commerce). Bardziej obrazowo. Wybierasz się do kawiarni A, ale już u wejścia masz problem z otwarciem drzwi. Następnie natykasz się na niemiłą obsługę i brak jasnego menu, a na końcu okazuje się, że w miejscu tym nie możesz zapłacić kartą. Ostatecznie kawa ma akceptowalną cenę i niezły smak, ale wiesz, że dokładnie tyle samo, za taki sam produkt zapłacisz w kawiarni B. Różnica? Kawiarnia B ma designerskie, lekkie drzwi, uśmiechniętą obsługę, piękne graficznie i copywritersko menu, przyjmuje płatność kartą, a dodatkowo oferuje program lojalnościowy. Którą kawiarnię wybierzesz następnym razem? Racjonalna odpowiedź jest tylko jedna – kawiarnię B. Dokładnie ten sam mechanizm obowiązuje w e-commerce. Twój sklep internetowy powinien odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klientów – pod każdym względem!

Jak to zrobić? Aby e-sklep był w stanie to osiągnąć, potrzebne są badania nad zachowaniami i preferencjami konsumentów. Dokonuje się ich za pomocą metod ilościowych i jakościowych, czyli np. analiz map ciepła i kliknięć, ankiet, wywiadów itd. Oprócz tego warto dokonać analizy heurystycznej sklepu i przeprowadzić audyt ekspercki. Te metody już na wstępie będą w stanie określić podstawowe problemy użyteczności sklepu. Podsumowując – klient odwiedzający sklep internetowy ma się poczuć jak w ulubionym butiku. Wpływają na to dziesiątki czynników, z istnienia których wiele osób prowadzących sklepy internetowe nawet nie zdaje sobie sprawy, a rzutują one na ostateczne przychody sklepu, współczynnik konwersji, średnią wartość koszyka, współczynnik odrzuceń i wiele innych kluczowych wskaźników efektywności.

Łatwość użytkowania sklepu internetowego

Użytkownik odwiedzający Twój sklep internetowy musi mieć łatwość w poruszaniu się po nim, odnalezieniu interesujących go produktów i informacji o nich, jak również o formach dostawy, płatności itd. Oprócz tego, musi mieć łatwość w zrealizowaniu zamówienia. Jeżeli nie osiągnie w sposób prosty założonego celu, to bez żalu opuści witrynę. Łatwość użytkowania sklepu internetowego może być zagwarantowana dzięki odpowiedniej architekturze informacji, efektywnej wyszukiwarce, dostosowanemu do zachowań użytkownika i profilu produktów listingowi kategorii, przejrzystemu check-out’owi, kreatorom, wizualizatorom, sortowaniu produktów i wielu innym zabiegom optymalizacyjnym, które identyfikowane są podczas audytu. To trochę jak merchandising w sklepach stacjonarnych. Aby spodziewać się zakupu, należy odpowiednio wyeksponować towar, posortować go, przykuć uwagę klienta, stworzyć intuicyjną ścieżkę pomiędzy sklepowymi półkami i doprowadzić go szczęśliwie aż do kasy.

Wizerunek marki

Odpowiedni design Twojego sklepu internetowego, jego wysoka użyteczność, przejrzystość i funkcjonalność, świadczą o profesjonalnym podejściu do prowadzonego biznesu, a jednocześnie pokazują Twoje zaangażowanie we wszystkie aspekty obsługi klienta i tzw. “customer experience“. Dzięki audytowi UX e-commerce (i zrealizowaniu wniosków w nim zawartych) będziesz w stanie poprawić obraz swojej firmy w oczach klienta. Osiągniesz to dopasowując sklep internetowy do odbiorców. Posłużyć temu może odpowiednie wyeksponowanie przewag konkurencyjnych, warstwa estetyczna dostosowana do branży i produktu, wyposażenie sklepu w niezbędne dodatki i usprawnienia oraz dziesiątki innych elementów, które zostaną uwzględnione w solidnie przeprowadzonym audycie użyteczności. 

Wzrost sprzedaży

Wydajesz tysiące złotych na reklamę w Google i na portalach społecznościowych, aby sprowadzić do swojego sklepu jak największą ilość użytkowników. Pieniądze te są jednak wyrzucone w błoto, jeżeli klienci Ci – mimo doskonałego sprofilowania – nie zdecydują się na zakup lub będą mieli problem ze sfinalizowaniem transakcji. Nie przepalaj budżetów reklamowych dzięki audytowi UX Jak wspomniane zostało powyżej – odpowiedni UX design może zaoszczędzić naprawdę całą masę Twojego cennego czasu i pieniędzy. Warto więc go poprawić, ale żeby wiedzieć jak, najpierw warto odpowiedzieć sobie na pytanie “co poprawić”. Odpowiedź tę przynosi właśnie dogłębny audyt UX. Według raportu UPS 57% więcej klientów porzuca swój koszyk w sklepie o niskiej użyteczności, w stosunku do tego, który zadbał o odpowiedni UX. Ta liczba musi robić wrażenie… Użyteczność i funkcjonalność sklepu, w połączeniu z on-site marketingiem wpłyną pozytywnie na spadek liczby odrzuceń, wzrost konwersji oraz średnią wartość zamówienia. Wszystkie te czynniki znajdą swoje odzwierciedlenie w przychodach Twojego e-sklepu.

Lojalność klientów

Pamiętasz przykład z kawiarniami z początku artykułu? No właśnie Wdrożenie rozwiązań opisanych w audycie user experience pomoże Ci w stworzeniu e-commerce przyjaznego klientowi, a co za tym idzie – łatwiej będzie Ci przekształcić jednorazowego kupującego w lojalnego odbiorcę Twoich produktów, a kto wie – może nawet ambasadora marki. Według badań Gemius dla e-commerce Polska, klienci sklepów internetowych wybierają ten sposób zakupu, ponieważ uważają go za wygodny i szybki. Czy jednak wszystkie e-sklepy pozwalają na to, aby dokonać w nich zamówienia sprawnie i bez zbędnych komplikacji? Bynajmniej! Wciąż zdarza się, że jest to istna droga przez mękę. Audyt sklepu internetowego pozwoli Ci na takie zoptymalizowanie ścieżki zakupowej klienta, aby była ona możliwie prosta i doprowadziła klienta jak najszybciej do wirtualnej kasy. Użytkownicy to docenią i chętnie będą wracać do Twojego e-commerce, a i dla Ciebie będzie to miało wymierne korzyści w postaci kolejnych przelewów na konto.

Wpływ UX designu na SEO sklepu internetowego.

Wiele elementów użyteczności sklepu internetowego jest również doceniana przez roboty Google, a co za tym idzie – mają one wpływ na ostateczne pozycjonowanie Twojego e-commerce. Najważniejsze z tych elementów to szybkość ładowania strony i jej responsywność (dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych). Oprócz tego algorytm Google w ocenie wartości sklepu internetowego dla użytkownika bierze pod uwagę takie czynniki, jak współczynnik odrzuceń, długość wyświetlania danej podstrony i całkowity czas trwania sesji. Osiągnięcie dobrych wyników w każdym z tych aspektów, bez zadbania o użyteczność e-commerce jest niemal niemożliwe. Podczas audytu user experience badana jest także struktura strony, architektura informacji i łatwość nawigacji. Wszystko to brane jest pod uwagę przez wyszukiwarki internetowe podczas indeksacji, więc swobodnie można powiedzieć, że SEO i UX powinny, a nawet muszą iść ze sobą “ręka w rękę”.

Czy warto przeprowadzać audyt użyteczności sklepu internetowego?

E-commerce nie znosi stagnacji. Jeżeli Twój sklep internetowy był wdrażany bez wsparcia specjalistów od UX, to na pewno warto zainteresować się już teraz prześwietleniem jego użyteczności i poprawie jej. Sklep doskonały nie istnieje, ale każdy e-commerce powinien nieustannie się rozwijać. Temu właśnie między innymi służy audyt UX – stworzeniu możliwie przyjaznego klientowi sklepu internetowego, dzięki któremu zwiększą się przychody Twojej firmy, Twoja marka będzie pozytywnie kojarzona, a klienci będą lojalni jak nigdy wcześniej.

Jeżeli potrzebujesz konsultacji z zakresu UX lub chcesz porozmawiać o audycie użyteczności swojego sklepu internetowego, zawsze możesz skontaktować się z nami.

logo

Sprawdź nasze doświadczenie w różnych branżach e-commerce

Sprawdź
logo

Zobacz case studies naszych wdrożeń

Sprawdź

Skontaktuj się, aby omówić odpowiednią drogę dla Twojego e‑commerce

Niezależnie od tego, gdzie jesteś na swojej e-commerce’owej drodze, my pomożemy Ci dojść dalej – od optymalizacji procesów sprzedażowych po rozwój narzędzi marketingowych – jesteśmy gotowi wspierać Cię na każdym kroku drogi. Skontaktuj się z nami, aby poznać nasze unikalne rozwiązania i usługi. Po przesłaniu formularza nasz zespół skontaktuje się z Tobą, aby szczegółowo omówić Twoje potrzeby i przedstawić spersonalizowaną ofertę.

waynet icon

Wypełnij formularz zgłoszeniowy




    Zadzwoń do nas: +48 794 409 455 Napisz do nas: ask@waynet.pl