![]()
Spis treści:
- Funkcjonalność platformy e-commerce B2B
- Typ oprogramowania dla platformy e-commerce B2B
- Integracje platform e-commerce B2B z systemami zewnętrznymi
Wdrożenie platformy e-commerce B2B – na co zwrócić uwagę?
Każda realizacja sklepu internetowego wymaga namysłu, odpowiedniej organizacji i dopasowania e-commerce do całości strategii funkcjonowania firmy. Nie inaczej jest w przypadku platform B2B. Na jakie podstawowe aspekty wdrożenia zwrócić uwagę podczas planowania projektu?
Funkcjonalność platformy e-commerce B2B
Tak naprawdę funkcjonalności platformy B2B powinny odpowiadać ściśle charakterystyce biznesu, ale spośród wszystkich cech tych specyficznych narzędzi handlu elektronicznego wyróżnić można kilka wspólnych mianowników, które wymiernie wpływają na szansę sukcesu projektu. O czym konkretnie mowa?
a) Responsywność platformy (RWD)
Czy wiedziałeś, że już ponad połowa ruchu w e-commerce pochodzi z urządzeń mobilnych? Co prawda handel B2C różni się od B2B, ale doświadczenia użytkownika w sprzedaży elektronicznej powinny być możliwie ujednolicone. Dlatego właśnie tak istotnym jest zaprojektowanie platformy B2B zgodnie z zasadami RWD (Responsive Web Design), aby klient mógł z niej swobodnie korzystać zarówno za pośrednictwem komputera, jak i smartfona czy tabletu. Niefunkcjonalność platformy e-commerce B2B na urządzeniach mobilnych znacznie utrudni jej ostateczny sukces.
b) Odpowiednia architektura informacji, nawigacja i intuicyjność platformy e-commerce B2B
Klienci e-commerce chcą zdobyć jak najwięcej informacji i wykonać jak najwięcej akcji samodzielnie. Kontakt z obsługą e-sklepu w celu wyjaśnienia lub rozwiania wątpliwości jest najczęściej ostatecznością. Aby umożliwić użytkownikowi platformy B2B swobodne korzystanie z tego kanału sprzedaży, platforma musi być wyposażona w odpowiednią architekturę informacji, posiadać intuicyjną nawigację i być zaprojektowana zgodnie z dobrymi praktykami UX-designu. Klienci powinni móc (w wymiarze minimalnym) m.in. sprawdzić specyfikę towaru, warunki dostawy, zatwierdzać oferty, zarządzać swoim kontem czy przydzielać role w jego obrębie. To oczywiście tylko niektóre elementy projektowania użyteczności w e-commerce B2B, które zawsze powinno odpowiadać specyfice branży i realnym zachowaniom klientów w sklepie internetowym.
c) Opcje rozliczeń i indywidualne cenniki
Nabywcy B2B kupują nieco inaczej niż klienci B2C. Firmy kupują zazwyczaj większe ilości produktów, a zamówienia częstokroć są powtarzane lub automatycznie składane gdy zapas danego towaru w magazynie się wyczerpie. Twoja platforma powinna być wyposażona w elastyczne opcje płatności. Daj swoim klientom opcje zapłaty jednej lub wielu faktur na raz, możliwość wzięcia kredytu kupieckiego lub rozłożenia płatności za zamówienie na raty. Oprócz tego możesz wprowadzić indywidualne cenniki dla każdego klienta w zależności od wynegocjowanych przez niego wcześniej warunków.
Typ oprogramowania dla platformy e-commerce B2B
Decyzja dotycząca wyboru oprogramowania dla platformy e-commerce B2B jest trudna i rzutować będzie w dalszych etapach rozwoju na elastyczność tego kanału sprzedaży, jego wydajność, koszta utrzymania i integrację z systemami zewnętrznymi. Co do zaoferowania przedsiębiorcom ma w tym względzie rynek?
a) Oprogramowanie dedykowane, Open-Source i SaaS
– Oprogramowanie dedykowane
Oprogramowanie tego typu jest skrojone według założeń przedwdrożeniowych i powinno spełniać wszystkie wymagania zamawiającego. Charakteryzuje się najczęściej dużą wydajnością i zaawansowanymi funkcjonalnościami tworzonymi na potrzeby danej firmy. Problem pojawia się wówczas, gdy na etapie projektu nie przewidzisz pewnych funkcjonalności, będziesz chciał z czasem odświeżyć layout lub zintegrować platformę z innymi systemami zewnętrznymi. Każdy zabieg tego typu będzie boleśnie kosztowny i czasochłonny. Co więcej – będziesz zdany na łaskę jedynie jednej firmy, a konkretnie tej, która realizowała dla Ciebie platformę. Dedykowane oprogramowanie to opcja dla najbardziej skomplikowanych i wymagających projektów e-commerce B2B oraz firm o naprawdę zasobnych portfelach, ponieważ koszta wdrożenia oscylują niejednokrotnie w okolicach kilkuset tysięcy złotych.
– Open Source
Open Source to oprogramowanie o tzw. otwartym kodzie, czyli takim, który dostępny jest wszystkim zainteresowanym developerom. Tworzą oni społeczność wokół oprogramowania nieustannie je udoskonalając, zabezpieczając i rozbudowując jego funkcjonalności. Najpopularniejszym tego typu oprogramowaniem w Polsce jest PrestaShop – francuski soft pozwalający wprawnym developerom na wdrożenie zaawansowanej platformy e-commerce B2B wyposażonej we wszystkie niezbędne funkcjonalności i integracje. W przypadku wyboru oprogramowania Open Source również należy liczyć się z kosztami realizacji platformy, które mogą być bardzo rozbieżne w zależności od softu, skomplikowania projektu i jakości wdrożenia
– SaaS (Software as a Service)
Jest to tzw. rozwiązanie pudełkowe, czyli działające w modelu subskrypcyjnym, wyposażone w predefiniowane funkcjonalności. Oprogramowanie SaaS rekomendowane jest małym przedsiębiorcom, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce. Kod softu jest zamknięty a wszelkie w nim zmiany (rozbudowa, dodatkowe integracje, dostosowanie do potrzeb projektu) wymagają dodatkowych (niemałych) opłat i realizowane mogą być jedynie przez twórców oprogramowania. Koszt platformy e-commerce B2B w modelu SaaS najczęściej przyjmuje formę abonamentową i zależy od firmy dostarczającej oprogramowania.
Integracje platform e-commerce B2B z systemami zewnętrznymi
Oprócz odpowiednich funkcjonalności i dokonania dobrego wyboru w kwestii oprogramowania platformy e-commerce B2B, musi ona być również dobrze zintegrowana z innymi systemami zewnętrznymi (magazynowymi, księgowymi, marketingowymi itd.). Dzięki temu kanały online i offline mogą działać harmonijnie. Integracje pozwalają również na wydajną sprzedaż wielokanałową i mogą zagwarantować klientom wyższą jakość obsługi. Jeżeli już w tej chwili korzystasz z oprogramowania danego typu sprawdź, czy wybrana technologia będzie w stanie się z nim zintegrować w odpowiednim stopniu. To bardzo ważne dla logistyki firmy, szybkości realizacji zamówień, przepływu informacji wewnątrz firmy i skuteczności sprzedaży.