Waynet
Język:
pl
3.3.2022

Optymalizacja i przygotowanie do pozycjonowania sklepu na prestashop

PrestaShop, pomimo że już ze swej struktury jest przyjazna dla SEO, to kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w tym względzie jest oczywiście jej odpowiednia optymalizacja. W tym aspekcie PrestaShop pozwala na naprawdę dużo, a wszystko to dzięki elastyczności, otwartemu kodowi, gotowym wtyczkom i możliwości wszelkiej ingerencji w strukturę sklepu, co może znacznie usprawnić cały proces optymalizacyjny. Jak więc podejść do optymalizacji PrestaShop, aby przygotować sklep internetowy do skutecznego pozycjonowania? Postaram się odpowiedzieć na te pytania poniżej, w krótkim poradniku o optymalizacji tego skryptu.

1. Optymalizacja techniczna Wszelkie prace należy rozpocząć u źródła, czyli od odpowiedniej konfiguracji serwera, na którym znajdzie się instalacja skryptu sklepu. Wersja PHP i moduł cache Dla zwiększenia wydajności, a przede wszystkim szybkości działania sklepu opartego o ten skrypt, warto zadbać o poprawną konfigurację serwera www. Aby usprawnić szybkość wczytywania, na serwerze należy ustawić możliwe najnowszą wersję PHP – najlepiej w wersji 7.2. Rekomenduję również uruchomienie wybranego modułu cache – np. APC lub Xcache, który jest wspierany przez PrestaShop. Zmiany tego typu wpłyną korzystnie na czasy ładowania podstron serwisu. - pamięć podręczną dla szablonów Smarty:

- funkcjonalności CCC i optymalizację Apache:

- funkcjonalność cache i moduł APC lub Xcache – w tym wypadku należy je uprzednio zainstalować na serwerze:

Wykonanie wytycznych z dwóch powyższych rozdziałów będzie mieć znaczny, pozytywny wpływ na szybkość działania sklepu internetowego.

2. Obsługa SSL Jak powszechnie wiadomo, posiadanie certyfikatu SSL jest jednym z sygnałów rankingowych, który może wpływać pozytywnie na widoczność sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Według mnie jest to rzecz niezbędna, gdy chcemy sprzedawać jakiekolwiek produkty w sieci. Tak zwana „zielona kłódka” znacząco zwiększa zaufanie użytkowników i jasno informuje ich o bezpieczeństwie danych przesyłanych między ich wyszukiwarką a witryną. Wdrożenie certyfikatu SSL najlepiej jest przeprowadzić już na początku uruchomienia sklepu internetowego, dzięki czemu uniknąć można konieczność jego przeindeksowywania. W przypadku PrestaShop, samo uruchomienie certyfikatu SSL w sklepie jest stosunkowo proste. Jeśli certyfikat został zainstalowany i skonfigurowany na serwerze, wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego i w ustawieniach głównych sklepu włączyć obsługę SSL na wszystkich jego podstronach. System automatycznie wykona odpowiednie przekierowania 301 i uruchomi sklep w wersji z HTTPS. Niekiedy zdarzają się jednak pewne problemy, dlatego po uruchomieniu HTTPS, warto sprawdzić poprawność działania przekierowań.

3. Optymalizacja podstawowych elementów SEO PrestaShop Sam skrypt, wraz ze standardowym szablonem PrestaShop, został dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO. Linki generowane są w sposób prosty i przyjazny, każda podstrona posiada automatycznie generowany title i meta description, kategorie i karty produktowe posiadają odpowiednio umiejscowione nagłówki h1 oraz bloki na dodatkowe opisy. Wszelkie potencjalne problemy z indeksacją i duplikacją treści zostały odpowiednio zabezpieczone poprzez atrybuty nofollow w linkach, blokady w pliku robots.txt czy tagi kanoniczne. Karty produktowe wyposażone zostały nawet w podstawowe dane strukturalne typu „product”. Niemniej jednak warto mieć na uwadze to, że taki sklep nadal wymaga dodatkowej pracy, a wdrożenie innego layoutu, może wiązać się z pojawieniem nowych problemów optymalizacyjnych. Na co więc warto zwrócić uwagę? Optymalizacja kategorii Każda z kategorii powinna posiadać kluczowe elementy SEO, które pomogą w zwiększaniu ich widoczności. Nagłówek H1 Każda kategoria powinna posiadać własny nagłówek h1. Standardowo w nagłówku h1 znajdzie się nazwa kategorii, dlatego dobrze, aby była ona stosunkowo rozbudowana i konkretnie określała dostępny w niej asortyment. Należy unikać jednowyrazowych nazw kategorii jak „Mężczyzna” czy „Nadruk”, a stosować bardziej rozbudowane nazwy jak np. „Koszulki męskie” czy „Koszulki z nadrukiem”. Pozwoli to na lepsze nasycenie kategorii wybranymi słowami kluczowymi. Niestety w większości przypadków nazwa kategorii jest spójna z tym co pokaże się w title i strukturze menu sklepu, dlatego chcąc posiadać nagłówek h1w innej formie, konieczna będzie modyfikacja kodu kategorii. Opis kategorii W każdej z kategorii powinien znaleźć się dodatkowy blok opisowy, umiejscowiony najlepiej bezpośrednio pod nagłówkiem h1. Opis ten urozmaici, rozszerzy i zróżnicuje kategorie produktowe między sobą, a dodatkowo nasyci je dodatkowymi słowami kluczowymi. Warto zwrócić tutaj uwagę na to, czy opis nie duplikuje się na podstronach będących wynikiem sortowania, filtrowania lub innych, które nie posiadają tagu kanonicznego. Atrybuty nofollow i tagi kanoniczne Atrybutami rel=”nofollow” powinny zostać oznaczone wszystkie adresy URL prowadzące do wyników filtrowania czy sortowania listy produktowej:

Tagi kanoniczne powinny zostać wdrożone na wszystkich podstronach będących wynikami filtrowania czy sortowania, które finalnie duplikują właściwy adres kategorii. PrestaShop posiada domyślnie zaimplementowane tagi kanoniczne i atrybuty nofollow dla linków sortowań. Pomimo to, warto dokładnie sprawdzić czy moduły te funkcjonują poprawnie po np. zmianie layoutu sklepu. Optymalizacja karty produktowej W przypadku kart produktowych również warto zadbać o odpowiednią formę wybranych elementów SEO. Nazwa produktu Wszystkie produkty w sklepie powinny posiadać unikalne i rozbudowane nazwy, które zawierać będą wybrane słowa kluczowe. Najlepiej takie, po których dany produkt wyszukiwać mogą użytkownicy. Zakładając, że sklep posiada  w asortymencie koszulki ze śmiesznymi nadrukami, należy unikać schematycznego i mało mówiącego nazewnictwa produktów jak np.: „Koszulka z nadrukiem 1”, „Koszulka z nadrukiem 2”. A zamiast tego stosować opisy w bardziej rozbudowanej i więcej mówiącej formie, jak np.: „Koszulka z nadrukiem – dziwne u mnie działa” „Koszulka z nadrukiem – nie potrzebuje Google, moja żona wie wszystko”. W większości przypadków nazwa produktu znajdzie się również w nagłówku h1 karty produktowej i jej znaczniku title. Umieszczając tam optymalne słowa kluczowe, mamy szansę zwiększyć widoczność sklepu pod kątem słów kluczowych Nagłówek H1 Nagłówek H1 powinien opisywać nazwę produktu, która najczęściej zawierać będzie najważniejsze słowa kluczowa.

Opis produktu W przypadku, gdy wybrany layout przewiduje krótki opis produktu, warto go uzupełnić i wykorzystać do automatycznego wczytania np. do tagu meta description. Oczywiście każdy z produktów powinien posiadać również unikalny dłuższy opis, który nieco bardziej szczegółowo określi sam produkt. Dobrze aby było to przynajmniej 400 znaków unikalnego opisu. Aczkolwiek należy pamiętać, że znacznie bardziej rozbudowany opis produktu, który zawierał będzie opinie, pytania i odpowiedzi, zdjęcia i materiały wideo, będzie dużo bardziej atrakcyjny i przydatny dla kupujących. Dane strukturalne w karcie produktowej Każda z kart produktowych powinna zostać odpowiednio oznaczona danymi strukturalnymi typu „product”: https://developers.google.com/search/docs/data-types/product wraz z https://schema.org/AggregateRating dla gwiazdek ocen. Warto mieć tutaj na uwadze, że czasami lepiej jest nie oznaczać stanu magazynowego produktu, ponieważ informacja „Brak w magazynie” bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, może zmniejszać współczynnik kliknięć w wynik sklepu:

W przypadku chęci wygenerowania gwiazdek ocen produktu, konieczne będzie również wdrożenie ich w layout PrestaShop. Można wykorzystać tutaj któryś z gotowych modułów opinii lub zaimplementować je bezpośrednio w kodzie szablonu. Wraz z wdrożeniem opinii dobrze jest zadbać o to, aby dodatkowy blok w karcie produktowej, zawierał nagłówek w formie: „Opinie o [Nazwa produktu]”. Zwiększy to widoczność serwisu na frazy związane z opiniami i nazwą produktu. Atrybuty alt=”” zdjęć produktu Atrybuty alt=”” zdjęć produktów powinny zostać uzupełnione do formy, w której będą zawierać rozbudowaną nazwę produktu. Ich odpowiednie uzupełnienie, a najlepiej automatyczne wygenerowanie, pozwoli na zwiększenie widoczności zdjęć produktów w wyszukiwarce Google Grafika. Wpłynie to również na mocniejsze nasycenie karty produktowej dodatkowym powtórzeniem nazwy produktu. Blokada indeksacji wybranych podstron Zapewne podczas tworzenia sklepu internetowego pojawią się w nim podstrony, które nie powinny się indeksować. Większość z podstron tego typu jest domyślnie zablokowanych w pliku robots.txt. Warto jednak zablokować indeksację nowo tworzonych podstron, które ze względu na kopie treści nie powinny być indeksowane. Mam tutaj na myśli podstrony jak: polityka prywatności, regulamin sklepu, informacje o dostawach czy podstrona zasad zwrotów towarów. Wszystkie te podstrony powinny posiadać w sekcji kod blokujący ich indeksację: PrestaShop umożliwia prosty mechanizm blokady indeksacji stron statycznych. Wystarczy edytować interesującą nas podstronę serwisu i w karcie jej edycji ustawić blokowanie indeksacji w wyszukiwarkach:

Moduł bloga Blog internetowy pozwoli na skuteczne i efektywne budowanie widoczności na nowe słowa kluczowe. Treści tworzone w formie artykułów, czy poradników wpłyną pozytywnie na liczbę słów kluczowych, na które pojawia się sklep, co przełoży się na jeszcze większą ilość potencjalnych klientów. Koniecznie należy pamiętać, aby użytkowników trafiających na wpis na blogu, zachęcać do zakupu np. poprzez prezentowanie im powiązanych z wpisem produktów czy kategorii. Moduł blogowy jest co prawda dodatkowym wydatkiem, który jednak w mojej ocenie warto rozważyć, ponieważ umożliwi on zwiększenie ruchu w witrynie. Jeśli chodzi o generowanie tematów wpisów na bloga, warto wspomóc się podpowiedziami Google, Keyword plannerem czy narzędziami takimi, jak: https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/ czy https://answerthepublic.com/: Linkowanie wewnętrzne Linkowanie wewnętrzne odgrywa ważną rolę w indeksowaniu oraz pozycjonowaniu stron internetowych. Rola linków wewnętrznych zwiększa się jeszcze bardziej w przypadku sklepów internetowych z duża ilością asortymentu. W przypadku projektowania widoku swojego sklepu warto uwzględnić  dodatkowe moduły i boksy, które zwiększą liczbę linków wewnętrznych. Co warto zrobić? - wpisy na blogu warto uzupełniać o linki wewnętrzne do podstron kart produktowych czy głębokich podkategorii - boczne menu nawigacyjne powinno posiadać linki do wpisów na blogu i wybranych produktów, - karty produktowe powinny zawierać linki do podobnych/powiązanych produktów i np. związanych z produktem wpisów na blogu.

4. Podsumowanie Jeśli chcemy uruchomić własny sklep internetowy na platformie PrestaShop, koniecznie trzeba zadbać o odpowiednią konfigurację serwera i samego sklepu – mam tu na myśli przede wszystkim cache i wydajność całego systemu. Stosunkowo rozbudowany system zarządzania sklepem może odstraszać mniej doświadczonych użytkowników, ale jest on niezbędny do utrzymania w ryzach wszystkich funkcjonalności sklepu. Wśród platform typu Open Source, PrestaShop prezentuje się naprawdę solidnie pod kątem przystosowania do pozycjonowania, co stawia ją w absolutnej czołówce tego typu rozwiązań dla sklepów internetowych. Co prawda, jak każdy inny CMS, wymaga ona pewnych zmian optymalizacyjnych, ale solidnie wdrożona już od początku, może być gotowa do działań SEO już od samego startu sprzedaży.

Usługi

  • B2B Prestashop
  • B2C Prestashop
  • Support i hosting PrestaShop
  • Hosting Prestashop

Adres

Waynet Sp. z o.o.

ul. Królowej Jadwigi 236

30-218 Kraków

NIP: 6762478648

Social Media

Facebook

LinkedIn

© 2024 Waynet Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone