Przejdź do treści
logo logo

User experience w e‑commerce, czyli co? UX designer, czyli kto?

W szeroko rozumianej branży internetowej, co kilka miesięcy (a już na pewno co roku) pojawiają się pewne “słowa klucze”, które szybko zdobywają popularność i stawiane są w tekstach tak często jak przecinki. Jednym z takich zwrotów jest UX (user experience) design. Czy w tym wypadku nadużywanie równa się przecenianiu? Bynajmniej! Czy wiemy jednak czym tak naprawdę jest UX i w jakim sensie powinno się poprawnie używać tego terminu? Czy UX designer to grafik potrafiący wczuć się w rolę użytkownika, czy raczej interdyscyplinarny specjalista o analitycznym umyśle? Jedno jest pewne – żaden projekt e-commerce z ambicjami, bez pracy nad UX nie ma szans na powodzenie. Nie wiesz dlaczego? Tym bardziej poleca się lekturze poniższy tekst.

logo

Spis treści:

  • UX design – użytkownik jest najważniejszy
  • UX designer – człowiek od zadań specjalnych

UX design – użytkownik jest najważniejszy

Na początku to, co ważne, ale często pomijane, bo daleko temu od blichtru i blasku. O czym mowa? O definicji UX designu rzecz jasna Jasna, ale nie prosta. Pozwolę sobie przyjąć definicję ogólną, którą zaproponowała Pabini Gabriel-Petit z UXmatters: “UX design to całościowe, multidyscyplinarne podejście do designu interfejsu użytkownika produktów internetowych, zdefiniowanie jego formy, zachowania i zawartości. User Experience design integruje design interakcji, wzornictwo, architekturę informacji i ich wygląd, wizualne aspekty interfejsu, design wsparcia użytkownika i user-centered design, zapewniając spójność pomiędzy wszystkimi tymi wymiarami designu”. Uff… A jakoś bardziej zrozumiale? UX odpowiada za to wszystko, czego użytkownicy doświadczają wchodząc w interakcję z produktem. W naszym konkretnym przypadku, produktem tym są sklepy internetowe.

Na barkach UX designu e-commerce, a konkretniej UX designera (o czym później) spoczywa odpowiedzialność za:

– Projektowanie doświadczeń użytkownika

– Zapewnienie przyjemnego użytkowania i miłych doświadczeń wynikających z interakcji z produktem

– Poprawę funkcjonalności i użyteczności

– Dostarczenie produktu łatwego w obsłudze

– Satysfakcję klienta

Czy czujesz już powagę sytuacji? To w lwiej części od UX designu zależy, czy Twój sklep internetowy będzie dobrze konwertował, ergo – czy będziesz dobrze zarabiać. Ile razy zdarzyło się, że Twoje przekonanie na pewien temat zderzyło się brutalnie z rzeczywistością i zostało sfalsyfikowane?

Ile razy Twoja opinia była sprzeczna z opinią wielu innych osób na tą samą rzecz? Zapewne przytrafiało się to często, ale to nic złego!

Nonkonformizm i własne zdanie jest zazwyczaj ważne i pożądane, ale nie w przypadku internetowego biznesu. On ma zarabiać, a żeby to robić, musi odpowiadać opinii zainteresowanej większości, a większością tą są klienci e-commerce. To wyjątkowi konsumenci o pewnych konkretnych cechach, których nie będę tu wymieniać, ponieważ na ten temat pisałem już w kontekście omnichannel retail. Dlatego – drogi czytelniku – UX skupia się na użytkowniku i to nie na bazie przekonań, ale na podstawie jego realnych zachowań, upodobań i potrzeb.

Efektywny sklep internetowy to rezultat m.in. odpowiedniego projektu UX. Etap ten poprzedzają dogłębne analizy, weryfikowanie hipotez, testy z użytkownikami, które połączone są z wiedzą z zakresu socjologii, psychologii i marketingu, jak również z dziedzin związanych z technologiami wykorzystywanymi przy tworzeniu sklepów internetowych.

Od definicji, przez istotność, aż do zadań – to informacje, które umożliwią Ci wypowiadanie się w sposób świadomy na temat tego, czym jest UX design w e-commerce. Czy już zgodzisz się ze mną, że UX w przypadku sklepów internetowych to gra warta świeczki? Jeszcze nie? Sprawdź więc artykuł naszej UX designerki – Aleksandry Sojczyńskiej – na portalu komerso.pl i dowiedz się, jak badania zachowań użytkowników i wynikające z nich zmiany mogą wpłynąć na wzrost zysków liczony czasami w milionach dolarów. Jesteś ciekaw czym zajmuje się nasz dział UX? Jakie kompetencje muszą posiadać nasi UX designerzy? Czytamy dalej!

UX designer – człowiek od zadań specjalnych

Zatrudnienie nawet doskonałych e-commerce developerów nie może zapewnić sukcesu agencji tworzącej sklepy internetowe. Wyobrażasz sobie e-sklep, który działa szybko i w pełni sprawnie, ale jego interfejs zbliżony jest do Excela? Cóż – tak właśnie mogłoby się zdarzyć, gdyby nie graficy, UI designerzy i – co w tym artykule podkreślam szczególnie – UX designerzy.

Na czym konkretnie polega praca tych ostatnich? Jakimi kompetencjami muszą się wyróżniać?

Na początek wykształcenie lub zainteresowania związane z człowiekiem. Chodzi konkretnie o takie dziedziny nauki jak socjologia i psychologia oraz im pokrewne. Nie idzie natomiast bynajmniej o to, że aby być UX designerem trzeba mieć wcześniej wspomniane wykształcenie potwierdzone dyplomem uczelni wyższej, ale raczej o zainteresowanie tą tematyką. To dobra podstawa, na której można budować inne, bardziej konkretne, kompetencje. Wiedza z zakresu nauk społecznych i psychologicznych skutkuje rozumieniem mechanizmów ludzkich zachowań i prawideł działania oraz ponadprzeciętną intuicją do użytecznych i skutecznych rozwiązań, które stawiają w centrum użytkownika. UX designer musi posiadać również wiedzę z zakresu badań jakościowych i ilościowych oraz analizy ich wyników – to absolutne “must have” z perspektywy przeprowadzania badań z użytkownikami e-commerce.

Kolejne pożądane kompetencje zwracają się w kierunku klienta agencji e-commerce, czyli związane są z biznesem i marketingiem. Precyzując – UX designer angażowany jest w pracę z klientem już na wczesnych etapach projektu. Tylko takie podejście daje pewność, że osoba odpowiadająca za użyteczność sklepu internetowego będzie dokładnie znała specyfikę branży i produktów, zbada i zrozumie otoczenie biznesowe. W jego głowie stworzy się już zarys specyfiki potencjalnego klienta, dzięki któremu w e-commerce będzie można zastosować odpowiednie zabiegi w tworzeniu map i makiet sklepu internetowego.

UX designer powinien posiadać również wiedzę na temat SEO i możliwości technologicznych platform, które są obsługiwane przez daną agencję e-commerce. To zapewnia dobrą współpracę pomiędzy działem IT i osobami odpowiedzialnymi za optymalizację sklepu pod względem wyników w wyszukiwarkach internetowych.

Czas przejść do wypunktowania miękkich i twardych umiejętności, które w swojej multidyscyplinarnej ręce powinien dzierżyć UX designer.

Zacznijmy od tych pierwszych:

– Umiejętność całościowego ujmowania tematu

– Komunikatywność

– Perfekcjonizm

– Asertywność – przydatna w prezentowaniu i bronieniu proponowanych przez siebie rozwiązań

– Wnikliwość

– Umiejętność rozwiązywania problemów

– Zmysł estetyczny

– Umiejętność pracy w zespole

Jeżeli chodzi o umiejętności twarde, to ich lista przedstawia się następująco:

– Zdolności analityczne

– Umiejętność tworzenia użytecznych interfejsów

– Umiejętność przeprowadzenia badań z użytkownikami i analiza ich wyników

– Śledzenie trendów i umiejętność korzystania z nowych technologii

– Umiejętność obsługi niezbędnych narzędzi, takich jak Google Analytics, UXPin, HotJar i inne Ostatnią częścią tego artykułu będą zadania, którym każdego dnia w pracy nad skutecznością e-commerce musi stawić czoła UX designer.

Wymienienie ich wszystkich nie jest możliwe, ale osoba, która odpowiedzialna jest za design sklepu internetowego stawiającego w centrum zainteresowań użytkownika…

– Przeprowadza warsztaty zbierania wymagań z klientem

– Analizuje potrzeby użytkowników

– Tworzy mapy i makiety sklepów internetowych oraz ich wersje mobilne

– Współpracuje z działami grafiki i IT przy wdrożeniach projektów e-sklepów

– Testuje i analizuje rozwiązania oparte na wcześniej przeprowadzanych badaniach i stawianych hipotezach

Teraz powinno być już absolutnie jasne, że UX design sklepu internetowego, to rzecz niezwykle istotna na drodze do skutecznego e-commerce, który ma liczyć się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Jeżeli uważasz, że zawód UX designera to nowość na rynku, a bez jego usług można się obyć, to zastanów się drogi czytelniku, z których rozwiązań sam chętniej korzystasz – tych tylko praktycznych lub estetycznych, czy tych, które łączą w sobie obie te cechy i zwyczajnie ułatwiają Ci życie. Jeżeli chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, potrzebujesz usług z zakresu UX designu lub zwyczajnie chcesz przedyskutować możliwości wdrożenia lub poprawy swojego sklepu internetowego – skontaktuj się z nami. To dla nas zawsze nieskrywana przyjemność i jeden z zasadniczych celów naszej działalności – wprowadzanie rynku e-commerce na wyższy poziom.

logo

Sprawdź nasze doświadczenie w różnych branżach e-commerce

Sprawdź
logo

Zobacz case studies naszych wdrożeń

Sprawdź

Skontaktuj się, aby omówić odpowiednią drogę dla Twojego e‑commerce

Niezależnie od tego, gdzie jesteś na swojej e-commerce’owej drodze, my pomożemy Ci dojść dalej – od optymalizacji procesów sprzedażowych po rozwój narzędzi marketingowych – jesteśmy gotowi wspierać Cię na każdym kroku drogi. Skontaktuj się z nami, aby poznać nasze unikalne rozwiązania i usługi. Po przesłaniu formularza nasz zespół skontaktuje się z Tobą, aby szczegółowo omówić Twoje potrzeby i przedstawić spersonalizowaną ofertę.

waynet icon

Wypełnij formularz zgłoszeniowy




    Zadzwoń do nas: +48 794 409 455 Napisz do nas: ask@waynet.pl