![]()
Spis treści:
- UX design – użytkownik jest najważniejszy
- UX designer – człowiek od zadań specjalnych
UX design – użytkownik jest najważniejszy
Na początku to, co ważne, ale często pomijane, bo daleko temu od blichtru i blasku. O czym mowa? O definicji UX designu rzecz jasna Jasna, ale nie prosta. Pozwolę sobie przyjąć definicję ogólną, którą zaproponowała Pabini Gabriel-Petit z UXmatters: “UX design to całościowe, multidyscyplinarne podejście do designu interfejsu użytkownika produktów internetowych, zdefiniowanie jego formy, zachowania i zawartości. User Experience design integruje design interakcji, wzornictwo, architekturę informacji i ich wygląd, wizualne aspekty interfejsu, design wsparcia użytkownika i user-centered design, zapewniając spójność pomiędzy wszystkimi tymi wymiarami designu”. Uff… A jakoś bardziej zrozumiale? UX odpowiada za to wszystko, czego użytkownicy doświadczają wchodząc w interakcję z produktem. W naszym konkretnym przypadku, produktem tym są sklepy internetowe.
Na barkach UX designu e-commerce, a konkretniej UX designera (o czym później) spoczywa odpowiedzialność za:
– Projektowanie doświadczeń użytkownika
– Zapewnienie przyjemnego użytkowania i miłych doświadczeń wynikających z interakcji z produktem
– Poprawę funkcjonalności i użyteczności
– Dostarczenie produktu łatwego w obsłudze
– Satysfakcję klienta
Czy czujesz już powagę sytuacji? To w lwiej części od UX designu zależy, czy Twój sklep internetowy będzie dobrze konwertował, ergo – czy będziesz dobrze zarabiać. Ile razy zdarzyło się, że Twoje przekonanie na pewien temat zderzyło się brutalnie z rzeczywistością i zostało sfalsyfikowane?
Ile razy Twoja opinia była sprzeczna z opinią wielu innych osób na tą samą rzecz? Zapewne przytrafiało się to często, ale to nic złego!
Nonkonformizm i własne zdanie jest zazwyczaj ważne i pożądane, ale nie w przypadku internetowego biznesu. On ma zarabiać, a żeby to robić, musi odpowiadać opinii zainteresowanej większości, a większością tą są klienci e-commerce. To wyjątkowi konsumenci o pewnych konkretnych cechach, których nie będę tu wymieniać, ponieważ na ten temat pisałem już w kontekście omnichannel retail. Dlatego – drogi czytelniku – UX skupia się na użytkowniku i to nie na bazie przekonań, ale na podstawie jego realnych zachowań, upodobań i potrzeb.
Efektywny sklep internetowy to rezultat m.in. odpowiedniego projektu UX. Etap ten poprzedzają dogłębne analizy, weryfikowanie hipotez, testy z użytkownikami, które połączone są z wiedzą z zakresu socjologii, psychologii i marketingu, jak również z dziedzin związanych z technologiami wykorzystywanymi przy tworzeniu sklepów internetowych.
Od definicji, przez istotność, aż do zadań – to informacje, które umożliwią Ci wypowiadanie się w sposób świadomy na temat tego, czym jest UX design w e-commerce. Czy już zgodzisz się ze mną, że UX w przypadku sklepów internetowych to gra warta świeczki? Jeszcze nie? Sprawdź więc artykuł naszej UX designerki – Aleksandry Sojczyńskiej – na portalu komerso.pl i dowiedz się, jak badania zachowań użytkowników i wynikające z nich zmiany mogą wpłynąć na wzrost zysków liczony czasami w milionach dolarów. Jesteś ciekaw czym zajmuje się nasz dział UX? Jakie kompetencje muszą posiadać nasi UX designerzy? Czytamy dalej!
UX designer – człowiek od zadań specjalnych
Zatrudnienie nawet doskonałych e-commerce developerów nie może zapewnić sukcesu agencji tworzącej sklepy internetowe. Wyobrażasz sobie e-sklep, który działa szybko i w pełni sprawnie, ale jego interfejs zbliżony jest do Excela? Cóż – tak właśnie mogłoby się zdarzyć, gdyby nie graficy, UI designerzy i – co w tym artykule podkreślam szczególnie – UX designerzy.
Na czym konkretnie polega praca tych ostatnich? Jakimi kompetencjami muszą się wyróżniać?
Na początek wykształcenie lub zainteresowania związane z człowiekiem. Chodzi konkretnie o takie dziedziny nauki jak socjologia i psychologia oraz im pokrewne. Nie idzie natomiast bynajmniej o to, że aby być UX designerem trzeba mieć wcześniej wspomniane wykształcenie potwierdzone dyplomem uczelni wyższej, ale raczej o zainteresowanie tą tematyką. To dobra podstawa, na której można budować inne, bardziej konkretne, kompetencje. Wiedza z zakresu nauk społecznych i psychologicznych skutkuje rozumieniem mechanizmów ludzkich zachowań i prawideł działania oraz ponadprzeciętną intuicją do użytecznych i skutecznych rozwiązań, które stawiają w centrum użytkownika. UX designer musi posiadać również wiedzę z zakresu badań jakościowych i ilościowych oraz analizy ich wyników – to absolutne “must have” z perspektywy przeprowadzania badań z użytkownikami e-commerce.
Kolejne pożądane kompetencje zwracają się w kierunku klienta agencji e-commerce, czyli związane są z biznesem i marketingiem. Precyzując – UX designer angażowany jest w pracę z klientem już na wczesnych etapach projektu. Tylko takie podejście daje pewność, że osoba odpowiadająca za użyteczność sklepu internetowego będzie dokładnie znała specyfikę branży i produktów, zbada i zrozumie otoczenie biznesowe. W jego głowie stworzy się już zarys specyfiki potencjalnego klienta, dzięki któremu w e-commerce będzie można zastosować odpowiednie zabiegi w tworzeniu map i makiet sklepu internetowego.
UX designer powinien posiadać również wiedzę na temat SEO i możliwości technologicznych platform, które są obsługiwane przez daną agencję e-commerce. To zapewnia dobrą współpracę pomiędzy działem IT i osobami odpowiedzialnymi za optymalizację sklepu pod względem wyników w wyszukiwarkach internetowych.
Czas przejść do wypunktowania miękkich i twardych umiejętności, które w swojej multidyscyplinarnej ręce powinien dzierżyć UX designer.
Zacznijmy od tych pierwszych:
– Umiejętność całościowego ujmowania tematu
– Komunikatywność
– Perfekcjonizm
– Asertywność – przydatna w prezentowaniu i bronieniu proponowanych przez siebie rozwiązań
– Wnikliwość
– Umiejętność rozwiązywania problemów
– Zmysł estetyczny
– Umiejętność pracy w zespole
Jeżeli chodzi o umiejętności twarde, to ich lista przedstawia się następująco:
– Zdolności analityczne
– Umiejętność tworzenia użytecznych interfejsów
– Umiejętność przeprowadzenia badań z użytkownikami i analiza ich wyników
– Śledzenie trendów i umiejętność korzystania z nowych technologii
– Umiejętność obsługi niezbędnych narzędzi, takich jak Google Analytics, UXPin, HotJar i inne Ostatnią częścią tego artykułu będą zadania, którym każdego dnia w pracy nad skutecznością e-commerce musi stawić czoła UX designer.
Wymienienie ich wszystkich nie jest możliwe, ale osoba, która odpowiedzialna jest za design sklepu internetowego stawiającego w centrum zainteresowań użytkownika…
– Przeprowadza warsztaty zbierania wymagań z klientem
– Analizuje potrzeby użytkowników
– Tworzy mapy i makiety sklepów internetowych oraz ich wersje mobilne
– Współpracuje z działami grafiki i IT przy wdrożeniach projektów e-sklepów
– Testuje i analizuje rozwiązania oparte na wcześniej przeprowadzanych badaniach i stawianych hipotezach
Teraz powinno być już absolutnie jasne, że UX design sklepu internetowego, to rzecz niezwykle istotna na drodze do skutecznego e-commerce, który ma liczyć się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Jeżeli uważasz, że zawód UX designera to nowość na rynku, a bez jego usług można się obyć, to zastanów się drogi czytelniku, z których rozwiązań sam chętniej korzystasz – tych tylko praktycznych lub estetycznych, czy tych, które łączą w sobie obie te cechy i zwyczajnie ułatwiają Ci życie. Jeżeli chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, potrzebujesz usług z zakresu UX designu lub zwyczajnie chcesz przedyskutować możliwości wdrożenia lub poprawy swojego sklepu internetowego – skontaktuj się z nami. To dla nas zawsze nieskrywana przyjemność i jeden z zasadniczych celów naszej działalności – wprowadzanie rynku e-commerce na wyższy poziom.